Vijf website tips voor conversie optimalisatie

De website van een bedrijf is tegenwoordig erg belangrijk. Het is namelijk het eerste wat iemand van je bedrijf te zien krijgt en daardoor een verlengde van je online marketing campagne. Als je bijvoorbeeld online adverteert zullen mensen na het klikken op je advertentie op je website belanden. Daarom is het belangrijk dat je de website goed inricht. Als bezoekers niet binnen vijf seconden duidelijk zien wat je aanbiedt, is de kans groot dat ze de website snel verlaten.

Vooral voor bedrijven die conversies willen behalen, zoals ingevulde contactformulieren of verkopen, is het belangrijk om de website een juiste inrichting te geven. Je wilt mensen namelijk op een korte maar krachtige manier overtuigen om een actie te verrichten. Daarom geven wij je 5 tips geven om je website beter te laten converteren!

#1 Duidelijke tekst en afbeeldingen above the fold

Zorg dat de belangrijkste afbeeldingen en teksten above the fold (datgene wat je ziet zonder te scrollen) zichtbaar zijn. Hierdoor hoeft een bezoeker niet te scrollen om te zien wat jouw product/dienst kan betekenen voor hem.

Zorg dat je hier in vijf seconden duidelijk maakt wat je voor de websitebezoeker kan betekenen, oftewel op welke zoekvraag je antwoord geeft. Dit doe je met een tagline. De tagline moet op een te begrijpen manier zeggen wat je doet. Bijvoorbeeld voor een cateraar: ‘Laat ons de catering volledig voor je verzorgen’. Om dit te ondersteunen kan je een afbeelding gebruiken. TIP: kies een afbeelding waarop te zien is hoe het vraagstuk beantwoord is. Bij het voorgaande voorbeeld zou je dus een afbeelding kunnen kiezen van lachende, etende mensen op een feestje. Hier moet de bezoeker zich in kunnen herkennen.

#2 Goed zichtbare call-to-actions

Mensen zijn veel meer geneigd actie te ondernemen als het ze makkelijk gemaakt wordt en gevraagd wordt. Zorg daarom dat je een duidelijke call-to-action knop hebt op je website.

Het beste is om dit op 2 plekken te doen:

  1. Rechts boven op je website pagina;
  2. In het centrum van de pagina.

Het beste is om deze groot en opvallend te maken, het liefst met een duidelijk onderscheidende kleur.

#3 Weergeven van het succes

Wat we in de eerste alinea al noemden, is het belangrijk om een afbeelding te gebruiken die weergeeft hoe de potentiële klant eruit ziet met jouw product/dienst. Dit kunnen afbeeldingen van mensen zijn die op een positieve manier gebruik maken van jouw product of dienst. Ben je een glazenwasser? Dan kan de afbeelding een combinatie zijn van een tevreden persoon aan de binnenkant van de woning en het beeld van een glazenwasser aan de buitenkant van de woning. Wat je nu vaak ziet is dat bedrijven enkel afbeeldingen gebruiken van zichzelf als bedrijf. Hierdoor missen zij dus een grote kans.

Ook is het goed om testimonials te vragen van huidige klanten die je op de website laat plaatsen. Dit zijn beoordelingen van klanten die ervaring hebben met jouw product of service. Buiten dat het klanten een beter idee geeft van wat jouw product/dienst voor hen kan betekenen, geeft het hen ook meer vertrouwen. Om betrouwbaarheid uit te stralen adviseren wij dit via een onafhankelijke partij te regelen.

#4 Deel meerdere producten/aanbiedingen op in aparte korte tekstjes

Als je meerdere producten of diensten aanbiedt, deel deze dan op en schrijf hierover korte tekstjes. Toon allereerst het product of de dienst die het meeste voor je oplevert. Zet dus niet meteen alles neer wat je doet. Mensen raken dan snel in de war of het wordt ze teveel waardoor ze afhaken.

#5 Weinig woorden gebruiken

Mensen scannen websites tegenwoordig. Als je veel woorden gebruikt verlies je de klant. Wees dan ook kort en bondig. Mocht je toch iets verder willen uitleggen, gebruik dan een lees-meer-knop. Hiermee kan de klant zelf kiezen of hij meer informatie over het onderwerp wil. Het is ook erg belangrijk relevante informatie te geven. Het doel is namelijk om de websitebezoeker in korte tijd duidelijk te maken wat je te bieden hebt. Informatie over hoe je bedrijf is ontstaan is vaak niet interessant voor een websitebezoeker. Zet dit soort dingen dan ook niet op de homepage, maar bijvoorbeeld op een aparte ‘over ons’ pagina.

Hulp nodig met de indeling van jouw website?

Wil je graag je website aanpakken, maar liever met hulp van ervaren websitebouwers en online marketeers? Neem dan contact met ons op en laat ons je ondersteunen! Ben je benieuwd naar andere online marketing activiteiten waarmee we je van dienst kunnen zijn? Kijk dan snel hier.


Contactformulier

Dit blog is geschreven door

Mark Joon Online marketeer