online marketing scan

De AVG: Een nieuw tijdperk voor privacy

Je hebt het waarschijnlijk al gehoord of bent er met je bedrijf misschien zelfs al druk mee bezig. Op 25 mei 2018 treedt de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in werking. Deze nieuwe strengere privacywet zal de huidige Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP) gaan vervangen. De Europese Unie wil met deze wet inwoners beter beschermen tegen de macht van dataverzamelaars en het misbruiken van data. Het belang hiervan en het privacybewustzijn van mensen is in het licht van het actuele dataschandaal omtrent Facebook en Cambridge Analytica alleen maar gegroeid. In dit blog lees jij wat dit voor jouw onderneming en de online activiteiten hiervan betekent en hoe jij je zo goed mogelijk kan voorbereiden op de nieuwe wetgeving.

Wat gaat er veranderen?

Om te beginnen is de AVG in vergelijking met de WBP een stuk strenger voor organisaties en ook zijn de boetes voor overtredingen een stuk hoger. Deze kunnen oplopen tot 20 miljoen euro of 4 % van de omzet. Dat is enorm veel geld en onderstreept dus het belang om alles wettelijk gezien helemaal dicht te timmeren.

Dat begint ermee dat de reden waarom je gegevens vast wil leggen vooraf helder moeten zijn. De burger moet expliciet toestemming geven voor het vastleggen van de gegevens. Je mag echter alleen gegevens vastleggen en bewaren die je actief nodig hebt en uiteraard moeten die gegevens altijd goed beveiligd zijn en blijven. Dat betekent dat binnen je organisatie voor iedereen duidelijk moet zijn hoe er om moet worden gegaan met persoonsgegevens en dat met externe partijen, die persoonsgegevens verwerken die onder jouw verantwoordelijkheid vallen, een overeenkomst moet zijn waarin alles omtrent de omgang met die gegevens is vastgelegd. Daarnaast heeft de burger veel meer rechten om zijn gegevens in te zien, te wijzigen of zelfs te verwijderen.

Wat beschouwt de AVG als persoonsgegevens?

Een ander groot verschil met de WBP is dat het begrip ‘persoonsgegevens’ is uitgebreid. Niet alleen een combinatie van naam, adres of telefoonnummer, maar ook computergegevens zoals IP-adressen en cookies ziet de AVG als persoonsgegevens. Met een bedrijfswebsite krijg je dus al met de wetgeving te maken. Kort gezegd betekent dit dat vooral het beantwoorden van de vraag hoe gegevens worden verkregen, hoe het gebruik ervan wordt geregistreerd en hoe deze worden beveiligd een stevige impact kan hebben op jouw organisatie.

Is jouw organisatie al AVG-proof?

Wil jij weten in hoeverre jouw organisatie al AVG-proof is? Wat jij moet doen om dat te worden? Of wil jij graag meer weten over de impact van de AVG voor jouw organisatie? Neem dan direct contact met ons op! Vul onderstaand formulier in en wij nemen binnen één werkdag contact met u op!

Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen? Volg ons ook op Facebook!

 


Vraag direct een AVG-Scan aan!

Dit blog is geschreven door

Sander Kuiper Sales Manager