online marketing scan

Bedrijfspagina op Facebook minder bereik

Minder bereik voor bedrijfspagina’s op Facebook?

Zoals je ongetwijfeld voorbij hebt zien komen, is bekend gemaakt dat Facebook een flinke verandering gaat doorvoeren in de dagelijkse nieuwsstroom. Dit heeft direct effect op de feed van bedrijven. In de toelichting van Adam Mosseri, head of News Feed bij Facebook, wordt aangegeven dat Facebook vooral is gebouwd om mensen dichter bij elkaar te brengen.  En dit heeft gevolgen voor het bereik van de bedrijfspagina’s op Facebook. Maar hoe kun je als bedrijf nu nog contact maken met je volgers als Facebook de newsfeed (bijna) niet meer toont?

Van relevante content naar betekenisvolle interactie

Mark Zuckerberg, CEO van Facebook, kondigde zelf aan dat er een koerswijziging ging plaatsvinden. Hij zei: “I’m changing the goal I give our product teams from focusing on helping you find relevant content to helping you have more meaningful social interactions.” Dit betekent dat de focus verlegd wordt van relevante content naar betekenisvolle interacties. Facebook wil meer bereik geven aan content waar veel op wordt gereageerd. Bedrijfspagina’s met feed waar weinig tot geen interactie op plaatsvindt, zal nagenoeg onzichtbaar blijven in de newsfeed van de doelgroep.

‘Gewoon’ meer advertentiebudget of ander soort content?

Het lijkt erop dat bedrijven meer advertentiebudget zullen moeten gaan inzetten om het gewenste publiek te kunnen bereiken. Facebook strategieën moeten hierop aangepast worden en inspelen.  Hoe kun je als bedrijf toch inspelen op de nieuwe ontwikkelingen en de doelgroep en volgers bereiken?

Allereerst is het belangrijk om dicht bij jezelf als bedrijf te blijven. Een verkooppraatje die mensen naar binnen moet lokken, gaat niet meer werken. De informatie die je als bedrijf het sociale netwerk opgooit moet nog steeds relevant zijn voor de doelgroep, maar moet tegelijkertijd ècht een toegevoegde waarde hebben. Als bedrijf moet je de vragen beantwoorden en oplossingen verzorgen. Het gaat er uiteindelijk niet altijd om dat een eigen product of dienst verkocht wordt. Je wilt als bedrijf ook mensen aan je binden. Alleen op deze manier zal je bij mensen doordringen en worden gezien als bedrijf met waardige content. Minder voor jezelf, meer voor de doelgroep. Dat is waar het binnen Facebook om moet gaan draaien. Doe je dit succesvol, dan zul je zien dat volgers, likers en vooral reageerders snel zullen volgen!

Interactie als leidraad in de contentstrategie

Om interactie te creëren op jouw newsfeed is het van groot belang om deze interactie ook uit te lokken. Alleen hopen is niet genoeg. Bedenk, organiseer zelf de interactie en zorg ervoor dat de de interactie voor de volger prettig verloopt. Bepaal samen met het social media team waarmee je interactie kunt stimuleren en neem dit als leidraad in de contentstrategie. Het is dus uiteindelijk belangrijk om mensen te prikkelen en te raken met jouw content. Alleen op die manier win je eerlijke zichtbaarheid in de newsfeed van je gewenste doelgroep.

Bereik zo alsnog jouw doelgroep

Zo zijn er uiteindelijk nog veel meer manieren om toch dat organische bereik te krijgen. Wij als online marketeers zijn hier dagelijks mee bezig en blijven constant op de hoogte van de laatste ontwikkelingen om hier zo op tijd op in te kunnen spelen. Wij begrijpen dat het voor bedrijven echter een stuk lastiger wordt om de juiste content te blijven bedenken en uitwerken. Mocht je er als bedrijf zijnde nou niet meer uitkomen of heb je helemaal geen tijd om al deze trends in de gaten te houden omdat je je graag richt op jouw eigen specialiteiten? Klop dan bij ons aan! Wij hebben de kennis en ervaring in huis om jou te helpen bij het vinden en uitwerken van een succesvolle social media strategie. Lijkt het je wat? Laat hieronder een berichtje achter en we nemen zo snel mogelijk contact met je op! Samen gaan we voor het grote bereik!

 


Hulp nodig met social media? Laat het ons weten!

Dit blog is geschreven door

Kirsten van Beek Online Marketeer