Quebit team

De invloed van Corona op online marketing

De Corona-crisis heeft op vrijwel iedereen een grote impact. Ook in de wereld van online marketing zijn er daarom dingen die veranderen. We werken, leren, en sporten tegenwoordig thuis. Hierdoor verandert ook ons online gedrag. Dit biedt kansen, maar er zijn ook dingen die je goed in je achterhoofd moet houden. In dit blog vertellen we je hier graag meer over.

Het effect van onzekerheid

Op dit moment heerst er bij veel mensen een grote mate van onzekerheid. Het is moeilijk om te voorspellen hoe lang deze crisis aanhoudt en wat de exacte gevolgen zullen zijn. Onzekerheid zorgt er vaak voor dat grote en belangrijke beslissingen worden uitgesteld. Dit noemen we risico-avers. Consumenten zullen minder risico’s nemen en daarom eerder geneigd zijn om veranderingen uit de weg te gaan.

Omdat consumenten risico’s vermijden zullen huidige klanten daarom minder snel alternatieven voor jouw bedrijf gaan zoeken. Als online marketeer kun je hierop inspelen door in je communicatie bijvoorbeeld aan te sturen op het verlengen van bestaande verbintenissen in plaats van overstappen. Aan de andere kant wordt het voor sommige bedrijven ook weer moeilijker om klanten vast te houden. Door de onzekerheid gaan consumenten besparen op dingen die niet noodzakelijk zijn. Het is dus belangrijk om klanten zo te motiveren dat ze jouw bedrijf niet zullen laten vallen.

Toename van social media gebruik

We zitten massaal thuis en hebben meer tijd over. Dit leidt tegenwoordig bijna automatisch tot een toename van social media gebruik. Helemaal in deze tijd waarin we op de hoogte willen blijven van het laatste nieuws. Veel mensen volgen het nieuws via social media, maar op social media is natuurlijk niet alleen maar nieuws te vinden.

Dit is dan ook een goed moment om jouw social media strategie onder de loep te nemen. Is jouw bedrijf weinig of zelfs helemaal niet actief of social media? Kom dan in actie. Omdat we gezamenlijk veel meer tijd online doorbrengen is dit een ideale kans om de zichtbaarheid van jouw bedrijf te verbeteren. Social media is hier een uitstekende (en uiteraard gratis!) tool voor.

Ook wanneer jouw bedrijf wel een social media strategie heeft is het belangrijk om actief te blijven. Het is namelijk een uitstekende manier om met klanten te kunnen blijven communiceren in een tijd waarin fysiek contact moeilijk is.

Andere bestedingspatronen

Mensen zijn op dit moment veel meer thuis dan normaal. Al dan niet noodgedwongen, maar dit zorgt voor een ander uitgavepatroon. Tot voor kort gaven veel mensen bijvoorbeeld geld uit in de horeca. Dat is op dit moment niet mogelijk, dus wordt dit geld besteedt aan andere dingen.

Zo gaan veel mensen nu aan de slag met het opknappen van hun huis en/of tuin. Omdat hier op dit moment veel meer tijd voor is zijn producten die hiervoor gebruikt kunnen werken erg gewild. Je kunt denken aan meubels, gereedschap of andere attributen. Wanneer je een webshop hebt die producten aanbiedt die momenteel gewild zijn ligt er een hele grote kans. Wanneer je er voor zorgt dat jouw website goed zichtbaar is kun je in deze periode een grote slag slaan.

Vergroot je bereik

Veel bedrijven kiezen er voor om in deze periode minder te adverteren om geld te besparen. Dit heeft ook te maken met het effect van onzekerheid dat eerder in dit blog is beschreven. Omdat bedrijven campagnes nu op een laag pitje hebben staan of zelfs helemaal stopzetten biedt dit kansen. De CPC (‘cost per click’) zal dalen. De prijs voor zoekwoorden is gebaseerd op de hoeveelheid vraag die er is. Omdat de vraag nu daalt zal jij vaker gevonden worden in Google terwijl je hetzelfde budget inzet.

Neem contact met ons op!

Heb je vragen naar aanleiding van dit blog of wil je weten wat Quebit voor jouw bedrijf kan betekenen op het gebied van online marketing? Neem dan gerust contact met ons op! Wij helpen je graag om jouw bedrijf online vooruit te helpen.

Volg ons ook op FacebookLinkedIn en Instagram voor meer updates!


Dit blog is geschreven door

online marketing Julian
Julian Taphoorn Online Marketeer