De voordelen en nadelen van het hebben van personeel of het inhuren van ZZP’ers

Een interessant vraagstuk

Het was al weer de 4e editie van de club van 100, waarbij we weer een interessant vraagstuk te bespreken hadden: Wat zijn de voordelen en nadelen van het hebben van personeel of het inhuren van ZZP’ers?
De aanwezige dit keer: Sandor, Otto, Margot, Peter, Ronald, Linda Lee en ikzelf; Sander.

Het hebben van personeel of het inhuren van ZZP’ers, wat zijn hier de voor- en nadelen van?

De conclusie blijkt toch dat eigen mensen de voorkeur geniet, mits het goede mensen zijn.  Lees verder waarom!

PE Hospitality

Linda Lee van PE Hospitality merkt dat de ZZP’ers zichzelf vooral promoten bij opdrachten. Eigen medewerkers zijn goedkoper, maar goede medewerkers zijn zeldzaam.
Haar bedrijf ziet ze als een familie en de ZZP’ers horen er helemaal bij. Voorkeur is toch een mix van beiden. Mensen lopen dan een stapje harder.

Buro Proost

Ronald van Proosdij van Buro Proost werkt alleen met specialisten. Projecten hebben een langere looptijd. In de mediabranche is dat ook gebruikelijk.

De Lange Finance

Peter de Lange heeft een poule van specialisten. Hij heeft ze om zich heen verzameld en ze bevinden zich zelfs inpandig. Zijn workforce heeft hij inmiddels geoutsourched naar Groningen. Het is volgens hem moeilijk om goede mensen te vinden die in dienst zouden willen. Zijn ervaring met medewerkers is dat de markt gewoon gek is en bedrijven tegen elkaar opbieden.
Scholing loopt achter op de huidige werkwijze. Hij heeft dus weinig aan mensen die net uit de schoolbanken komen.

Freericks HR Services

Margot is HR specialist en geeft aan dat per 1 januari 2020 iemand op payrolling hetzelfde moet verdienen als iemand die je in dienst hebt in dezelfde functie. Het hebben van personeel brengt in deze tijd steeds meer risico met zich mee. Zelf gaat ze gaat zij in eerste instantie voor groeien met ZZP’ers.

Trifium Insurance

Sandor van Trifium Insurance werkt alleen met partners. Wanneer zij groeien nemen ze altijd eigen mensen aan.

Le Brasseur

Otto werkt met een urencontract met een minimaal aantal uren. Daarnaast heeft hij veel studenten en een grote groep ongeschoold personeel waarvan een groot gedeelte in opleiding is. Hij is daarom ook een leer- en werkbedrijf. Voor beroepsleerlingen van het MBO krijgt hij zelfs subsidie. Volgens Otto liever jongeren die beginnen op 16-jarige leeftijd dan iemand die begint als twintiger. Hij pikt zo de toppers eruit. Met ZZP’ers heeft hij geen goede ervaringen.
Foto: Le Brasseur vergaderlocatie

Hoe ervaren medewerkers het?

Linda Lee haar medewerkers vinden het leuk om bij haar te werken. Ze maakt een grapje en ze is persoonlijk. Ze doet ook nog steeds het veldwerk en dit waarderen haar medewerkers. Ronald leert mensen iets, organiseert workshops voor studenten en duikt het café in met ze. Peter heeft een hele loyale groep. Hij staat bekend om zijn vele foute grappen en dingen die naar eigen zeggen gewoon niet kunnen, maar de werksfeer is wel fun. Dit is zijn manier van personeelsbinding. Je hebt dat familiegevoel gewoon nodig om in je kracht te komen. Workshops, lekker uiteten; niets is te gek. Hij heeft zelfs wel eens iemand zijn rijbewijs laten halen. Otto haakte daar direct op in dat hij een van zijn medewerkers zijn motorrijbewijs heeft laten halen.
Margot heeft bij vele multinationals gewerkt en kan ons dus precies uitleggen waar het daar om draait. Namelijk relaties met leidinggevenden die echte complimenten geven. Peter heeft hoog bij Bouwfonds gezeten. Transparantie en eerlijkheid zijn volgens hem van belang. In de wereld van Sandor wordt heel goed betaald. Mensen kunnen zich laten ontwikkelen en daar zit de kracht. Otto stimuleert opleidingen, maar ook workshops omtrent het maken en schenken van koffie, wijn en bier. Deze ontwikkeling is gewoon betaald. Het leven lang leren.

Meest bizarre ervaringen

  • Otto heeft ooit iemand door zijn keuken zien kruipen met een 50 liter kookpan. Hij had de kan boven zijn hoofd met kokend water en riep dat hij een stoomlocomotief was. Vervolgens liet hij deze over zijn hoofd vallen.
  • Het gekste dat Margot ooit heeft gehoord is een heftruckchauffeur die rondjes maakte in de sneeuw. Leuk detail is dat ze hem wel wilde ontslaan, maar dat het niet kon omdat er niets over in het personeelshandboek stond.
  • Peter zijn medewerkers doen niet gekker dan hijzelf. Toen er een opdrachtgever binnenkwam die hij door moeilijke tijden heeft geholpen, zei hij: ‘Goh, wat zie je er lekker uit!’ Hij bedoelde hiermee: wat zit je lekker in je vel. Iedereen lag in een deuk.
  • Het gekste dat Ronald heeft meegemaakt was op reis in Noorwegen tijdens visserij op een schip met een drone die bleef hangen. De drone was van de cameraman. Ze hadden bureau Proost ingehuurd om de Haringvangst te filmen.
  • In het verleden heeft Peter de Lange vele dingen gedaan, maar zijn meest spectaculaire verhaal is toch wel dat hij door de marechaussee gebeld werd. Er was een potje door de TU Delft ontwikkelt die luchtdicht zou zijn. Bedoeld voor suikerspinnen in de ruimte. Wanneer een potje niet luchtdicht is worden de suikerspinnen heel klein. De Bulgaarse producent van de potjes had dit verkeerd gemaakt. Op een gegeven moment werd Peter gebeld door de marechaussee dat hij naar Schiphol moest komen, omdat er Bulgaarse dames waren die de potjes wilden controleren.
  • Otto had ooit een algemeen directeur: Leo. In de management vergadering zei Leo na een blundertje dat hij zijn naam wel eer aandeed zo: Lomp En Onhandig.
Je zal zo’n persoon maar in dienst hebben…

Dit blog is geschreven door

Sander Kuiper Sales Manager