Word franchisenemer!

Digital Detox: waarom online marketing er niet minder belangrijk op wordt

Een van de goede voornemens die 2019 met zich meebracht is het verminderen van online activiteiten. Deze trend staat bekend onder de naam digital detox en staat vast om te blijven. Wordt het daarom minder interessant om bezig te zijn met online marketing? In tegendeel. Wij lichten het digital detox fenomeen graag toe en leggen uit waarom deze weinig verandert aan het online consumentengedrag.

Wat is een digital detox?

De digitalisatie van Nederland zal u vast niet zijn ontgaan. Een overvloed aan informatie en online aanwezigheid van onze sociale omgeving maakt ons min of meer afhankelijk van het internet. Omdat iedere vraag wordt beantwoord door Google, communicatie verloopt via WhatsApp en wij niet anders meer gewend zijn, is de druk om constant online te zijn hoog. In enkele gevallen is er zelfs sprake van verslaving. Men wordt zich hier langzaam bewust van. Als gevolg daarvan is de digital detox ontstaan, in een poging online activiteit te verminderen. Door de smartphone vaker links te laten liggen worden we minder afhankelijk van het internet. Ondanks de vermindering van online activiteiten onder de consument blijft de online aanwezigheid van bedrijven vooralsnog van cruciaal belang.

Online aanwezigheid blijft van cruciaal belang: alle feiten op een rij

Vooralsnog lijkt het erop dat de digital detox beweging niet veel drastische veranderingen brengt. De digital detox is in een vroeg stadium en de tijd zal ons leren wat de gevolgen hiervan zijn. Het online consumentengedrag kan veranderen, maar zal nooit en te nimmer verdwijnen. Bedrijven hebben de mogelijkheden van het internet met open armen ontvangen en zullen deze dan ook nog lang niet loslaten. Enkele feiten die hierop wijzen zijn:

  • Online neemt het grootste deel van online bestedingen in beslag, en bestedingen aan traditionele media als radio, televisie en de krant dalen. Ten opzichte van het eerste halfjaar in 2017 werd er in het eerste halfjaar van 2018 maar liefst 13% meer uitgegeven;
  • 97% van de Nederlanders is lid van tenminste 1 social medium. Social Media marketing is dus dé manier om de hedendaagse consument te bereiken;
  • In 2016 waren er 1,7 miljard digitale consumenten, voor 2021 wordt verwacht dat dit getal groeit tot ruim 2,1 miljard digitale consumenten. Waar wordt deze consument gevonden? Natuurlijk: online.

Neem contact op met Quebit!

Online Marketingbureau Quebit bestaat uit een team van gespecialiseerde medewerkers die alle verstand hebben van online marketing. U kunt een online marketing scan aanvragen en ook kunnen wij een online marketing plan opstellen. Zo helpen wij u op weg om optimaal gebruik te maken van uw online marketing mogelijkheden. Heeft u liever dat uw online marketing volledig uit handen genomen wordt? Dat kan ook! SEO, SEA, webdesign, webhosting en social media vallen allemaal onder het uitbesteden van online marketing. Heeft u vragen met betrekking tot onze dienstverlening? Schroom dan niet om contact op te nemen!

 


Neem direct contact met ons op!

Contactformulier

Dit blog is geschreven door

Dylan van Essen Online Marketeer