Gastblog | Creatieve social media campagnes met emoji’s in de hoofdrol

Emoji’s spelen een steeds grotere rol in onze dagelijkse privé communicatie. In vrijwel ieder tekstberichtje kan de boodschap ondersteunt worden met een emoji. Deze trend verplaatst zich langzaam maar zeker richting de marketingcommunicatie. Waar het voorheen nog not done was om emoji’s te gebruiken in marketingcommunicatie, spelen diezelfde emoji’s steeds vaker de hoofdrol in social media campagnes. In dit artikel bespreken we 5 bedrijven die op creatieve wijze emoticons hebben gebruikt in hun marketingcampagne.

1. Alpro doet marktonderzoek met geïntegreerde emoji’s in de Facebook like button 👍

Marketing campagne Alpro

Enkele jaren geleden introduceerde Facebook een nieuwe like-button met geïntegreerde emoji’s. Naast het duimpje omhoog kon je aan de hand van een passende emoji aangeven of je iets geweldig, grappig of verdrietig vindt. Met behulp van deze nieuwe functie deed Alpro een heus marktonderzoek. Het bedrijf vroeg aan haar volgers wat hun favoriete amandeldrink is. Stemmen kon aan de hand van een emoji. Het leverde Alpro niet alleen handige inzichten op, die ze waarschijnlijk ook wel uit verkoopcijfers konden herleiden, maar ook veel interactie met nieuwe volgers als resultaat.

2. Emoji’s spelen de hoofdrol in de #doeslief campagne van SIRE

Marketing campagne doeslief van SIRE

Ook bij de #DOESLIEF campagne van SIRE spelen emoji’s de hoofdrol. De campagne is o.a. gericht op onaardig online gedrag op social media en moet iedereen een spiegel voorhouden. Hoe reageer je op mensen, zonder dat de conversatie uit de hand loopt? Wat moet je bijvoorbeeld doen als ene Jelle twittert: „Dat lokken die joden zelf uit. Eigen schuld!”? Dan hoef je van SIRE niet inhoudelijk te reageren, want een geschrokken emoji en de hashtag #DOESLIEF volstaan om iemand een spiegel voor te houden.

3. Durex pleit voor de condoom emoji om veilige seks bespreekbaar te houden 🍆🍑 👉👌

Marketing campagne Durex

Met de #CondomEmoji campagne introduceert Durex een onofficiële condoom emoji. Durex stelt dat er diverse emoji’s, zoals de aubergine 🍆 en perzik 🍑 bestaan waarmee seks aangeduid kan worden, maar dat er geen emoji bestaat voor veilige seks. De condoom emoji moet uitkomst bieden en communicatie over veilig vrijen toegankelijker maken. Om de wens kracht bij te zetten startte Durex de #CondomEmoji campagne om de interesse te peilen voor de condoom emoji. Dit leverde een hoop publiciteit op, maar (nog) zonder het gewenste resultaat.

4. Het WNF haalt geld op met behulp van dieren emoji’s 🐘

Marketing campagne WWF

Het Wereld Natuur Fonds lanceerde de Twitter campagne #EndangeredEmoji om geld op te halen om bedreigde diersoorten en hun leefomgeving te beschermen. Hoewel fondsenwerving zeer centraal stond, beschouwde WWF het als ‘een op innovatie gebaseerde campagne’ die voor het eerst fondsenwerving op het sociale platform testte. Doneren kon door #EndangeredEmoji te volgen, het bericht te retweeten en/of door met een emoji te reageren op het bericht, zoals een panda 🐼 of een tijger 🐯. De campagne leverde ruim 559.000 vermeldingen en 59.000 aanmeldingen op. Reken maar uit…

5. Bij Domino’s bestel je een pizza door een 🍕 te Tweeten

Marketing campagne Domino's

Domino’s heeft een nieuw bestelsysteem geïntroduceerd en maakte dit kenbaar via een creatieve social media campagne. In plaats van bellen of online bestellen kunnen mensen ook via Twitter een pizza bestellen. Het enige dat je hoeft te doen is met je Twitter-account een 🍕 te sturen naar Domino’s en je hebt je bestelling geplaatst. Wel onder de voorwaarden dat je je Domino’s account hebt gekoppeld aan je Twitter-account. Gemak dient de mens. Je kunt je voorstellen dat Domino’s hierdoor een stuk meer pizza’s verkoopt en daarnaast ook nog eens een beter imago krijgt.

Quebit neemt social media voor je uit handen

Een bedrijf kan tegenwoordig niet meer zonder sterke social media kanalen. Het zorgt voor binding met je volgers. Toch is het eerder een regel dan uitzondering dat er pas aandacht in gestoken wordt als er tijd over is. Dat kan anders, want Quebit kan social media voor je uit handen nemen. Wil je meer weten of de mogelijkheden? Neem contact met ons op en kom gerust eens langs voor een ☕, dan filosoferen we graag verder.


Dit blog is geschreven door

Jeroen van der Zwet
Jeroen van der Zwet SEO & Content Marketeer