Quebit team

Het gebruik van e-mail marketing automation

Hoewel e-mail marketing automation al erg lang bestaat, verandert het nog steeds elk jaar. Wij zullen daarom in dit artikel uitleggen wat e-mail marketing automation is en welke voordelen je er allemaal mee kan behalen. Het is voor je bedrijf namelijk erg belangrijk om op de hoogte te blijven van de laatste marketing trends om online succesvol te worden en/of te blijven. E-mail marketing automation is een van die marketing trends. Het is dan ook zeker een belangrijk punt om mee aan de slag te gaan en om in de gaten te houden!

Wat is e-mail marketing automation?

E-mail marketing

Bij het automatiseren van je e-mailcampagnes kun je met behulp van een programma automatisch een e-mail lijst aanmaken en naar de mensen in deze lijst vervolgens automatisch gepersonaliseerde e-mails sturen. Het programma maakt namelijk gebruik van data over je klanten en leads, zoals de naam en leeftijd. Daarnaast kan het programma ook gebruik maken van je Google Analytics data. Op deze manier kan het programma verzamelde e-mails koppelen aan cookies van browsers van jouw website zodat het programma precies weet welke gebruiker bij welk e-mailadres hoort. Zo kun je dus het gedrag per unieke gebruiker waarvan je het e-mailadres hebt monitoren, bijvoorbeeld welke pagina’s een persoon het meeste bezoekt. Uiteindelijk kun je aan de hand van deze data gepersonaliseerde e-mails versturen.

Het mooie van deze programma’s, die het automatisch opslaan en versturen van e-mails mogelijk maken, is dat je de juiste e-mail op het juiste moment kan sturen naar mensen.

Een voorbeeld hiervan is wanneer je een webshop hebt en iemand iets toegevoegd aan zijn winkelmandje, maar de aankoop niet voltooit, je diegene een herinnering kunt sturen dat er nog iets in het winkelmandje zit. Om die persoon te triggeren alsnog het product aan te schaffen, zou je bijvoorbeeld een kortingscode in de e-mail kunnen verwerken. Een ander voorbeeld is dat wanneer iemand zich aanmeldt voor de nieuwsbrief je automatisch een welkom mail kan sturen.

Hoe gaat e-mail marketing automation in zijn werk?

Het gebruik van e-mail marketing automation vergt wel wat investering in tijd vooraf. Je moet namelijk een aantal dingen instellen zodat het programma daarna zijn werk kan doen. Zo kan je bijvoorbeeld e-mail reeksen maken die geactiveerd worden wanneer een persoon een bepaalde actie verricht. Deze e-mail reeks die automatisch geactiveerd wordt door bepaalde triggers en filters die vooraf zijn ingesteld wordt ook wel een workflow genoemd.

Hoe het in zijn werk gaat is als volgt:

  1. Als eerste moet er een trigger ingesteld worden die het hele proces in gang zet. Deze trigger kan bijvoorbeeld het invullen van een e-mailadres voor je nieuwsbrief zijn of het doen van een aankoop;
  2. Aan elke trigger kan je een bepaalde e-mail verbinden of zelfs een reeks e-mails. Zo kun je bijvoorbeeld iemand die zich aanmeldt voor de nieuwsbrief automatisch een welkomstmail sturen. Vervolgens worden alle nieuwsitems automatisch verzonden naar deze persoon;
  3. Je kunt ook voorwaarden instellen. Dit kan aan de hand van het gedrag van de persoon. Zo zou je hem in een lijst van een andere e-mail flow kunnen zetten en de huidige reeks kunnen beëindigen als hij op een bepaalde link in een e-mail van de huidige e-mail reeks heeft geklikt. Zo leidt je de mensen als het ware door een soort funnel heen. Klikt iemand wel, dan krijgt hij de volgende keer mail A en klikt iemand niet dan krijgt hij mail B;
  4. Buiten dat er een e-mail reeks geactiveerd kan worden door een bepaalde actie van een gebruiker, kan dit ook in gang worden gezet als de bezoeker aan bepaalde andere voorwaarden voldoet. Doordat het programma de websitegebruiker kan koppelen aan het e-mailadres van deze gebruiker, heb je toegang tot ontzettend veel data over deze gebruiker. Zo kan er ook een e-mail reeks in gang worden gezet als een persoon al een aantal keer een bepaald product bekeken heeft, maar nog niet gekocht heeft. Je kan deze gebruiker dan bijvoorbeeld een kortingscode toesturen om hem te stimuleren het product toch te kopen.

Er zijn nog veel meer dingen mogelijk wanneer je gebruik maakt van e-mail marketing automation. Je kunt altijd contact met ons opnemen wanneer je nog vragen hebt!

Wat zijn de voordelen van het gebruiken van e-mail marketing automation?

Nu we hebben verteld wat e-mail marketing automation inhoudt, zullen we vervolgens een aantal voordelen bespreken die hieraan verbonden zijn:

1. Het gaat geheel automatisch nadat het systeem is opgezet naar jouw wensen

Dit is na het creëren van e-mail workflows en het selecteren van triggers die de workflows in actie zetten.

2. Je kan je leads ermee warm maken

Nadat iemand online in contact is gekomen met jouw bedrijf en zijn of haar e-mail heeft achtergelaten, kun je deze persoon langzaamaan warmer maken. Dit houdt in dat je door het geven van de juiste informatie op het juiste moment ervoor zorgt dat de lead meer geneigd is tot koop over te gaan. Je kunt ze via e-mails door de klantenreis helpen en ze op deze manier de juiste informatie over jouw bedrijf op het juiste moment toesturen. Hiermee hoop je de bezoeker uiteindelijk tot betalende klant te kunnen converteren met je automatische e-mail reeksen.

3. Het kan een voordeel zijn voor je verkoop medewerkers

Er kan namelijk worden ingesteld dat wanneer een bezoeker bepaalde belangrijke acties verricht heeft, jouw verkoop medewerker een mail krijgt dat deze persoon rijp is voor een (meestal succesvoller) verkoopgesprek.

4. Zorgt altijd voor relevante e-mails

Met e-mail marketing automation software kun je altijd relevante informatie mailen naar je leads. Dit komt doordat je zelf alle instellingen, zoals triggers en regels, in de hand hebt.

5. Verhoogt naamsbekendheid

Door de automatische e-mail reeksen die koude leads binnen krijgen maak je ze bekender met jouw bedrijf. Door ze meer te leren over jouw product of service zullen ze jouw bedrijf niet snel vergeten en zullen ze sneller voor jouw oplossing kiezen dan voor die van een ander bedrijf.

6. Gepersonaliseerde e-mails

Je kunt je e-mails volledig gepersonaliseerd maken doordat een e-mail automation programma de contactgegevens van je lead weet en deze in de e-mail kan verwerken. Zo kun je bijvoorbeeld in je mail automatisch laten verwerken dat deze “Hallo, Johan!” weergeeft in plaats van bijvoorbeeld “Hallo Meneer/Mevrouw”. Dit zorgt doorgaans voor een hoger e-mail openingspercentage en doorklik percentage.

7. Je kunt er gemakkelijk indrukwekkende e-mail marketing strategieën mee opzetten

In plaats van hier en daar een mailtje naar je leads toesturen kun je met een e-mail automation programma meerdere hele relevante e-mail reeksen opzetten. Deze zorgen samen voor een uiterst effectieve e-mail marketing strategie.

8. Voorkomt fouten

Als iemand persoonlijk de e-mails schrijft naar je klanten is er een hogere kans dat er fouten worden gemaakt. Bij gebruik van automatische e-mail marketing kan het fout percentage velen malen lager liggen.

9. Je bespaart er veel tijd mee

Als alles is opgezet zal je veel tijd besparen, omdat je dan bijna niet meer naar de e-mailcampagnes hoeft om te kijken.

10. Het kan je kosten flink besparen

Het hebben van een automatisch e-mailmarketingsysteem kan ervoor zorgen dat je minder mensen in dienst hoeft te nemen en dus op deze manier kosten kan besparen

Hulp nodig bij het opzetten van jouw e-mail marketing?

Al met al is het een gemiste kans om geen gebruik te maken van e-mail marketing. Met name levert het automatiseren van je e-mail marketing veel voordelen. Zo zorg je dat je optimaal resultaat boekt met het converteren van je leads. Klinkt dit interessant voor jouw bedrijf, maar wil je graag hulp bij het opzetten van je e-mail marketingsysteem? Dan kunnen wij je hiermee natuurlijk helpen! Neem contact met ons op middels het onderstaande formulier en wij helpen je graag verder!


Contactformulier

Dit blog is geschreven door

manager operations Kirsten
Kirsten van Beek Operations manager