Het gevaar van korting geven

Geef je korting, dan geef je iets van jezelf weg. Op een dienst of product kan het, maar op een training adviseer ik dit nooit te doen.
In het verleden heb ik online marketing en sociale media training gegeven. Wanneer opdrachtgevers een website en onderhoudspakket afnamen heb ik weleens korting op de training gegeven. In de begintijd was het nogal experimenteren qua pricing en format. We draaiden meestal een dagdeel inclusief lunch voor 500 euro. De training gaven we dan in koppels en aan maximaal drie personen per bedrijf. De op maat gesneden training ging erin als zoete koek! Tot aan het laatste moment maakte men aantekeningen en zelfs na verstrijken van tijd bleef men vragen stellen. Uiteraard deden wij nooit moeilijk betreft het uitlopen en rekenden we niets extra’s.

Commercieel gedreven

Omdat wij nogal commerciële jongens zijn, willen we opdrachtgevers in ons enthousiasme nog wel eens iets extra’s verkopen. Eerst een website, dan een onderhoudsabonnement, en omdat het allemaal zo lekker loopt ook nog een training! Wanneer de opdrachtgever een beetje aarzelde haalde ik gewoon iets van de prijs af en hadden we alsnog een deal! Prima natuurlijk om opdrachtgevers te belonen die alles bij onze organisatie neer willen leggen.

Gevolg

In een specifiek geval had ik de training voor de volledige waarde weggegeven en voor de overige diensten de reguliere prijzen berekend. Op de dag van de training kwam onze opdrachtgever 45 minuten te laat, tevens zou er iemand mee komen die op het laatste moment af had gezegd. Een half uurtje voordat de training zou stoppen moest ze ook door naar een andere afspraak en we hebben dus vroegtijdig af gesloten. Nog nooit had iemand de training met zo weinig voorbereiding en enthousiasme doorlopen, maar ik wist direct waardoor.

Waardeverlies door schenking

De trainingsdag heeft namelijk in de onderhandeling al haar waarde verloren door deze te schenken. Na dat moment hebben we nooit meer korting gegeven op trainingen of onze masterclasses. Wanneer we toch een combideal sluiten dan geef ik wel wat weg op de website of nog beter, verleen een extra aanvulling op de dienst en houd de prijs intact.

Dit blog is geschreven door

Sander Kuiper Sales Manager