Quebit team

Hoe inspelen op micro momenten?

Tegenwoordig zijn mensen die op het internet browsen net kleine kinderen. Ze willen nú iets hebben of ze willen meteen antwoord op hun vragen. Dit komt mede doordat bijna iedereen wel een smartphone gebruikt. Internetgebruikers zijn niet alleen gewend aan de snelheid en het gemak van tegenwoordig, maar hebben vaak ook haast om hun opdracht te voltooien. Deze korte momenten heeft Google in 2015 namen gegeven, namelijk:

  • I want to do;
  • I want to know;
  • I want to go;
  • I want to buy.

We zullen in dit artikel toelichten wat deze micro momenten zijn en hoe je ze kunt gebruiken.

Wat zijn micro momenten?

Bij micro momenten grijpen mensen zonder er veel bij na te denken naar een apparaat, meestal een smartphone. Hierop willen ze informatie vinden over hoe iets te doen, iets leren, een plek vinden waar ze heen willen gaan, of iets kopen. Dit zijn vaak hoge intentie zoekopdrachten waar beslissingen snel gemaakt worden en voorkeuren snel ontstaan. Daarom is dit een grote kans voor jouw bedrijf om goed op in te spelen.

In deze momenten verwachten consumenten om meteen te vinden waarnaar ze op zoek zijn. Daarom is het nu een vereiste om als bedrijf de consument direct te geven wat zij willen, op welk moment zij dit willen en dit aan te bieden waar ze dit willen vinden.

Waarom zou je hier als bedrijf op inspelen?

Tegenwoordig gebruiken veel bedrijven een sales funnel met speciaal ontwikkelde content voor de verschillende fases van de klantenreis. Deze fases zijn weergegeven in de onderstaande afbeelding. Dit wordt ook wel de online customer journey genoemd. Hoewel het nog steeds goed kan zijn dit zo in kaart te brengen, werkt dit niet altijd perfect bij smartphone gebruikers. Hierbij is de klantenreis als het ware opgedeeld in veel kleine, intentie gedreven, micro momenten. Ieder van deze micro momenten biedt een bedrijf de unieke kans om een klant voor zich te winnen.

Online customer journey

Wanneer men handelt op een wens die iemand op dat moment heeft, zijn de verwachtingen hoog en is het geduld erg laag. Om hier optimaal op in te spelen is de kwaliteit, relevantie en directe waarde van marketing erg belangrijk. Voorkeuren en aankopen worden nu vaak gevormd tijdens deze micro momenten. Bedrijven die zo goed mogelijk inspelen op de behoefte van de klant zullen op dat moment dan ook een voordeel genieten.

Denk maar eens na, we zitten vaak niet lang meer achter de computer voordat we een aankoopbeslissing maken. Tegenwoordig pakken we onze smartphone en doen we een aankoop terwijl we in de trein naar werk reizen of wanneer we in de wachtkamer zitten bij de dokter. Daarom is het cruciaal om in te spelen op dit soort micro momenten!

Hoe zorg je ervoor dat je de klanten voor je wint tijdens deze micro momenten?

De beste manier om te zorgen dat je zo goed mogelijk inspeelt op deze micro momenten is het begrijpen van de wensen van jouw (potentiële) klanten. Wij zullen nu een aantal tips geven om goed in te spelen op deze momenten:

  1. Identificeer het I want to buy moment van jouw (potentiële) klant. Dit kun je doen door jouw klanten te interviewen. Ook kun je online uitzoeken wanneer, waar en hoe jouw klanten hun research doen en hun aankoopbeslissing maken;
  2. Zorg dat je klaar staat voor de klant in een micro moment. Wanneer je weet wanneer en waar je klanten hun research doen, moet je zorgen dat je een strategie hebt die hierop inspeelt. Stel jouw klanten zitten veel op Facebook, wees hier dan actief op. Stel jouw klanten zoeken veel op Google, zorg dan dat je een goede SEO- en SEA-strategie hebt;
  3. Lever relevante content. Zorg dat jouw content zo relevant mogelijk is voor de klant. Kijk waar ze veel naar zoeken, welke vragen zij hebben en zorg dat je zo goed mogelijk hierop antwoord weet te geven;
  4. Zorg dat zij gemakkelijk een aankoop kunnen doen. Het is cruciaal om de klant gemakkelijk van research naar aankoop te leiden. Dit doe je door de klant veel betaalmogelijkheden te geven, goed te laten zien hoe zij de aankoop kunnen doen en ervoor te zorgen dat ze hiervoor zo min mogelijk hoeven te doen. Maak bijvoorbeeld gebruik van inloggen met Google of Facebook en gebruik een formulier die automatisch gegevens invult van de klant;
  5. Meten is weten! Meet elke interactie van de klant met jouw bedrijf. Analyseer elk kanaal dat je gebruikt om de klanten te bereiken en kijk ook hoe deze samenwerken.

Blijf niet achter en implementeer deze marketing trend in je marketing strategie!

Men weet al langere tijd van deze micro momenten, maar veel bedrijven spelen hier nog niet op in. Wees niet zo een bedrijf en grijp je kans om je marketing een boost te geven door op deze trend in te spelen. Er is nog veel wat ontdekt moet worden met betrekking tot deze micro momenten, dus blijf op de hoogte door ons blog te volgen. Indien je hulp nodig hebt met het opzetten van je marketing waarbij je inspeelt op deze micro momenten neem dan contact met ons op!


Contactformulier

Dit blog is geschreven door

online marketing Julian
Julian Taphoorn Online Marketeer