Influencers: wie zijn het?

De influencer, wat is dat nu eigenlijk? Iemand die op grote schaal online mensen beïnvloedt? Zelf denk ik altijd aan jonge stijliconen die op Instagram veel te hip uit de hoek komen. Even een foto plaatsen en hoppa, weer wat geld verdiend door sluikreclame. Het zal een generatieding zijn, maar ik begrijp het eigenlijk nog niet helemaal. Uiteraard wanneer je iets kunt zoals heel goed voetballen of zingen en je zet je netwerk in om producten te slijten dan denk ik logisch. Christiano Ronaldo heeft doordat hij voetballer is een grote, schare fanbase en scoort daarom ook dikke sponsordeals. Hij is onbetwist een influencer, maar allereerst natuurlijk voetballer. Je hebt autoriteit op een bepaald gebied en krijgt daarvoor erkenning, zowel online als offline.

Influencers, slimme marketing?

Of het nu begonnen is met types als Paris Hilton en Kim Kardashian die op juiste momenten met de juiste mensen op foto’s stonden en daar een beetje in zijn doorgeslagen, ze zijn er en ze zijn niet meer weg te denken. De kans voor ondernemers om influencers in te zetten als slimme marketing leeft al langer bij me, maar zijn er ook gevaren?

Op een netwerk event sprak ik met Ginger Lebbink. Hij zegt dat je op Insta moet checken of de profielen en likes wel echt zijn. Wanneer er namelijk 2500 likes met maar 20 reacties onder een bijdrage staat kan dit duiden op gekochte volgers. De zichzelf noemende junior influencer Ginger is net als ik van de oude stempel. Hij zit niet op Instagram, maar verricht zijn kunsten op LinkedIn. Met de toegevoegde waarde is menig LinkedIn’er bekend. Je kunt bij hem trainingen volgen en daarnaast kent hij alle spelregels. Komt er een nieuwe update, dan deelt Ginger direct zijn kennis. Kortom: hij creëert waarde voor zijn netwerk.

Influencer of LinkedInexpert?

Interessante vraag die ik hem nog wel eens kan stellen is waarom hij zich voorstelt als influencer en niet als LinkedInexpert. Dat hij zich betitelt als ‘junior’ zegt denk ik iets over zijn respect voor de Ouwe Kruiwagen Rob Mes die een nog groter profiel heeft. Op mij komt Mister LinkedIn Lebbink namelijk in niets junior over.

Meer weten? Neem contact op!

Heb je een product of dienst en wil je dit onder de aandacht brengen, dan kunnen influencers bijdragen. Je kunt ze je product laten testen of je vertellen waarom ze je dienst hebben gebruikt. Het is hierbij belangrijk om mensen te kiezen waar je je als merk mee wilt identificeren. Zijn het types met gekochte volgers heeft dit namelijk ook weerslag op jouw brand. Wil je meer weten over influencers? Neem dan contact met ons op! Ons team van marketingspecialisten weet alles over sociale media en kan jou helpen met de inzet van influencer marketing!


Dit blog is geschreven door

Sander Kuiper Sales Manager