Quebit team

Je bedrijf promoten op social media: Hoe doe je dat?

Regelmatig krijgen wij de vraag: “Wat is een goede manier om mijn bedrijf te promoten op social media?” Feit is dat dit altijd makkelijk lijkt dan dat het daadwerkelijk is, want ja, iedereen kan toch wel een Facebook post maken?

Wanneer je jouw bedrijf gaat promoten op social media is het belangrijk dat je een plan hebt. In dit blog lichten wij een paar stappen en tips toe die jou zullen helpen met het promoten van jou bedrijf op social media.

De voordelen van social media

Allereerst is het belangrijk om te weten wat nou precies de grote voordelen zijn van promotie op social media. De meeste van deze voordelen zullen redelijk voor zich spreken, maar het is belangrijk om ze ook op een juiste manier toe te passen.

  • Groot bereik: Het grootste gedeelte van de bevolking is tegenwoordig actief op social media, waaronder dus ook jouw (potentiële) klanten. Aangezien het belangrijk is om met je klanten in contact te komen is social media hier een prima oplossing voor.
  • Kosten: Posten op social media is uiteraard gratis, maar wanneer je het meeste uit je socials wilt halen is het verstandig om hier ook op te adverteren. Dit is vaak goedkoper dan de ‘klassieke’ manier van adverteren zoals bijvoorbeeld in een krant of tijdschrift. Hiernaast kun je ook nog eens instellen wie de advertenties te zien krijgt en hoeveel geld je maximaal uit wilt geven. Je kunt dus adverteren met ieder budget.
  • Feedback: Veel mensen gebruiken social media om hun mening over een bepaald product of dienst te uiten, zowel positief als negatief. Het voordeel voor jou hiervan is dat je direct kunt reageren. Let hierbij echter wel op de toon waarop je dit doet. Doe je dit op een negatieve manier zal je imago verslechteren. Sta open voor kritiek en zoek naar een oplossing, terwijl je ook niet moet vergeten om mensen te bedanken wanneer ze je een compliment geven.

Positioneren van jouw bedrijf op social media

Wanneer je hebt besloten om je bedrijf op social media is het belangrijk om eerst een plan van aanpak te maken. Hierdoor kun je makkelijker een strategie opstellen. Hierbij zijn een aantal dingen belangrijk.

Quebit marketing

Stel doelen

Doelen stellen is een van de belangrijkste onderdelen van je plan. Toch vergeten veel mensen dit, of zeggen ze: “Ik wil de naamsbekendheid van mijn bedrijf vergroten via social media.” Het is echter belangrijk om dit concreet te maken. Zo kun je bijvoorbeeld zeggen:

“De eerste maand willen we 1000 likes op onze pagina behalen”

of

”We willen binnen een jaar 20% meer websiteconversie behalen door X aantal euro te investeren in social media advertenties”

De overeenkomst van deze doelen is dat ze meetbaar zijn. Het voorbeeld van naamsbekendheid vergroten is veel moeilijker meetbaar en daarom weet je niet precies wanneer je dit doel nou eigenlijk behaald hebt. Doelen stellen is dan ook van cruciaal belang om je strategie te kunnen bepalen.

Bepaal je doelgroep en medium

Wanneer je klaar bent met het stellen van je doelen, zul je moeten bepalen wie de doelgroep is en op welk medium zij actief zijn. Richt jouw bedrijf zich vooral op jongeren? Dan is Instagram waarschijnlijk de beste optie. Verkoopt jouw bedrijf B2B producten? Dan is LinkedIn aannemelijker.

Wanneer je weet wie jou doelgroep is en waar zij actief zijn kun je je strategie daarop aanpassen. Dit maakt het ook veel effectiever omdat je zeker weet dat je de juiste personen bereikt.

Online marketing plan

De juiste content

Nu je je doelen gesteld hebt en je doelgroep bepaald, is het tijd om te bedenken wat voor soort content je wilt gaan delen. Dit is vaak sterk afhankelijk van de doelen die je gesteld hebt. Wil je meer likes? Dan is het verstandig om informatieve posts te delen zodat mensen het leuk vinden om jou te volgen. Wil je meer conversie? Dan zul je meer sales gerelateerde posts moeten plaatsen.

Door hier de juiste keuze in te maken zal het makkelijker worden om je doelen te behalen. Echter moet je wel zorgen voor afwisseling. Dus niet alleen maar posten over je nieuwste producten of het zoveelste weetje. Afwisseling houdt het publiek scherp en zorgt ervoor dat je geen volgers kwijtraakt.

Betrek je publiek

Nu je je strategie hebt bepaald en de eerste posts geplaatst zijn is onze laatste tip om je publiek bij je pagina te betrekken. Reageer daarom vooral op reviews en deel foto’s en video’s die je van klanten hebt ontvangen. ‘user-generated content’ noemen we dit. Op deze manier krijg je meer variatie in je content en daarnaast zien mensen graag voorbeelden van anderen. Dit kan net die twijfelende klanten over de streep trekken om toch jouw product te kopen.

Meer informatie over social media promotie?

Wil je meer weten over promotie of social media of wil je hier hulp bij? Neem gerust contact met ons op, wij helpen je graag verder! Ons team van specialisten is altijd op de hoogte van de nieuwste online marketing trends en staat altijd voor jouw bedrijf klaar! We kijken graag samen naar wat Quebit voor jouw bedrijf kan betekenen.


Dit blog is geschreven door

online marketing Julian
Julian Taphoorn Online Marketeer