Kun je me even bovenaan zetten in Google?

Hoe kom ik bovenaan in Google? Deze vraag wordt vrijwel altijd gevolgd door: en wat kost me dat dan? Mijn werk als sales/accountmanager bij Quebit is eigenlijk ieder gesprek opnieuw de verwachting temperen. Wanneer er gezegd wordt dat men garanties wil op basis van posities, dan wordt het gesprek pas ècht interessant. De vraag die ik dan stel is: hoe en vanaf waar gaan we dat dan meten? Uiteraard weten ze helemaal niet wat ze vragen. Garanties op posities zijn slechts houvast, want wanneer deze niet leiden tot de juiste aanvragen dan heb je er nog niets aan. Ditzelfde geldt voor het aantal bezoekers. Conversie is het toverwoord, men wil meer opdrachten.

Het werk van specialisten

Dat het in het voortraject zo gaat dat zal niemand verbazen, ook bij lopende trajecten komen we weleens in situaties terecht waarbij opdrachtgevers ons trachten te knechten. Je huurt immers geen specialisten in om ze vervolgens te zeggen hoe ze hun werk moeten uitvoeren.

  • De algoritmes van de zoekmachine werken op basis van herhaling. Doe je over een lange periode wat je moet doen, dan zal je uiteindelijk ook stijgen binnen de ranking, mits je concurrent minder doet. Ja, het is namelijk te vergelijken met een autorace. De combinatie van tekst en techniek zijn als de coureur en de auto. Wanneer je direct wil ‘winnen’ in een concurrerende markt dan is adverteren de enige mogelijkheid. Heb je een langere adem, dan biedt SEO eventueel in combinatie met Advertising meer perspectief.
  • Ik word nog wel eens gebeld door mijn relaties waar we campagnes voor draaien die volledig in paniek zijn. “Ik toets mijn favoriete zoekterm in op Google (Ads) en sta niet bovenaan. Ik ben dus niet te vinden.” De verklaring hiervoor kan zijn dat het budget op is voor de dag of dat wij juist op dat zoekwoord niet hebben ingezet. Het draait namelijk om de juiste verhoudingen die leiden tot optimale conversie. Simpelweg altijd bovenaan staan op alle populaire zoekwoorden, daar maak je het verschil niet voor je opdrachtgevers. Het draait om het vinden van de krenten in de pap en uiteraard spaarzaam omgaan met budgetten. Daarnaast kunnen bepaalde tijdstippen interessanter zijn dan anderen.

Verwachtingen

Dat er veel argwaan heerst jegens Google en bedrijven die in het verlengde werken is natuurlijk wel begrijpelijk. Wanneer je als opdrachtgever namelijk een partij voor online marketing inhuurt, verwacht je er iets voor terug. Wanneer resultaten dan even een periode wat tegenvallen dan gaan ze zelf op onderzoek uit en reageren ze erop. Ze denken dat ze weten hoe het in elkaar zit, maar snappen er eigenlijk niet veel van.

  • Alles valt en staat met vertrouwen. Partijen huren ons in omdat wij strategisch te werk gaan. Het is niet ‘u vraagt wij draaien’. Soms zetten we in op bepaalde keywords en dan pakken we weer anderen. Het altijd bovenaan willen staan ten koste van alles in de betaalde secties brengt een gevaar met zich mee. Wanneer meerderen deze strategie door zouden voeren is namelijk het resultaat dat je alleen de prijs flink opdrijft.

Persoonlijk contact

Waar we bij Quebit het verschil maken is in het persoonlijk contact. Ja, we hebben soms pittige gesprekken met relaties en dienen constant onze visie te verkopen. Door trial en error passen we de strategie aan en sturen we bij waar nodig.

  • Wanneer een opdrachtgever weer eens belt of mailt met een verzoek om per direct alles te wijzigen dan wijzen wij deze allereerst op de voors en tegens. Zelden blijven ze bij doorvoeren wanneer je in staat bent je visie te onderbouwen met feiten.

Dit blog is geschreven door

Sander Kuiper Sales Manager