Quebit team

Bezoekers in de buurt vinden door het inzetten van lokale SEO

SEO optimalisatie

Zoekers op Google maken meer en meer gebruik van lokale zoekopdrachten, zoektermen in combinatie met plaatsnamen of woorden zoals ‘dichtstbijzijnde’. Het uitvoeren van lokale zoekopdrachten wordt ook wel lokale SEO genoemd. De toename van lokale zoekopdrachten wordt vooral veroorzaakt doordat we steeds mobieler worden. We kunnen daarbij ook zeggen dat (vrijwel) iedereen beschikt over een mobiele telefoon. Dit betekent ook dat Google in veel gevallen de locatie van een zoeker kan achterhalen, waardoor relevantere zoekresultaten worden getoond voor zoekers. In dit blog vertellen we je meer over wat lokale SEO precies inhoudt en hoe je het kunt inzetten op jouw eigen website!  

Inhoudopgave

  1. De cijfers rondom lokale SEO
  2. Traditionele SEO en het belang hiervan
  3. Wat is lokale SEO?
  4. Wat betekent lokale SEO voor jouw eigen bedrijf?
  5. De stappen van Lokale SEO

De cijfers rondom lokale SEO

Volgens een onderzoek door Google gaat de helft van de zoekers, die via een smartphone een lokale zoekopdracht uitvoert, daadwerkelijk binnen 24 uur naar de desbetreffende fysieke winkel uit de zoekopdracht. Naast het feit dat 50% van de zoekers de fysieke winkel daadwerkelijk bezoekt, leidt zelfs een kwart van de zoekopdrachten tot een aankoop! Dit zijn cijfers welke jij als ondernemer natuurlijk ook wilt behalen, en dit is dan ook dé reden om lokale SEO niet over te slaan.

Traditionele SEO en het belang hiervan

Voordat de brug gemaakt wordt naar lokale SEO is het belangrijk om duidelijk te hebben wat traditionele SEO inhoudt en waarom dit überhaupt belangrijk is voor bedrijven. SEO, ook wel zoekmachineoptimalisatie genoemd, is onderdeel van zoekmachine marketing. Het heeft als doel om pagina’s van een website zo hoog mogelijk in de organische zoekresultaten van Google te laten scoren. Naast dat je met jouw bedrijf natuurlijk zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van Google getoond wilt worden, is het inzetten van SEO om meerdere redenen van belang:

  • Organisch zoekverkeer zorgt voor meer websitebezoekers;
  • Het vergroot de naamsbekendheid van je bedrijf, maar ook de online zichtbaarheid in het algemeen;
  • Het effect dat SEO oplevert is goed meetbaar;
  • Het versterkt andere marketingmiddelen;
  • SEO wordt niet betaald door kosten per klik, de organische zoekresultaten zijn altijd gratis;

Het belang van traditionele SEO op zichzelf is dus al heel groot, lokale SEO heeft veel kenmerken van de traditionele SEO. Toch blijft het belangrijk om zowel de focus op traditionele als lokale SEO te leggen!

Wat is lokale SEO?

Lokale SEO is niet meer weg te denken uit de SEO strategie van bedrijven. Om als bedrijf de trends van 2020 te blijven volgen, is het belangrijk om aandacht te besteden aan lokale zoekmachineoptimalisatie. Daarnaast maken zoekers via Google steeds meer gebruik van lokale zoekopdrachten omdat deze vaak directe relevantie opleveren. Lokale SEO kan uitgevoerd worden op twee verschillende manieren.

Zoekwoord in combinatie met plaatsnaam

Zo kan een consument een zoekopdracht invoeren als ‘kleding Uithoorn’, ‘sportschool Amstelveen’ of ‘kapper Amsterdam’. Hier wordt dus gezocht op een zoekterm dat een dienst of product bevat, gecombineerd met een plaatsnaam. Google geeft je dan zoekresultaten van relevante lokale bedrijven, de contactgegevens hiervan en zelfs een weergave uit Google Maps. Dit blok verschijnt boven de organische zoekresultaten en is dan ook het eerste dat consumenten in Google tegenkomen. Zie hieronder een voorbeeld wanneer ‘kleding Uithoorn’ wordt ingetypt als zoekopdracht.

Zoekwoord zonder plaatsnaam

Een andere vorm van lokale zoekresultaten is wanneer een consument een breder zoekwoord gebruikt, maar exclusief een plaatsnaam. Dit kan bijvoorbeeld zijn wanneer je op zoek bent naar een schoenmaker, omdat je nieuwe veters nodig hebt voor je schoenen. Wanneer je je in Amsterdam bevindt, wil je natuurlijk geen zoekresultaten van schoenmakers in Eindhoven of Groningen te zien krijgen.

Dit is dan ook waar Google inspringt! Google maakt op dat moment gebruik van de locatie waar jij je op dat moment bevindt, en koppelt hier relevante bedrijven aan die in de buurt zitten. Lokale vindbaarheid in Google is dus helemaal ingericht om het voor de zoekers zo gemakkelijk mogelijk te maken om relevante resultaten te vinden. Hierbij geldt wel dat de zoeker toestemming heeft gegeven aan Google om daadwerkelijk de locatie te gebruiken. Dit is niet alleen voor zoekopdrachten maar bijvoorbeeld ook voor Google Maps. Hieronder is een voorbeeld weergegeven wanneer iemand alleen het zoekwoord ‘schoenmaker’ invult in de zoekbalk van Google.

Wat betekent lokale SEO voor jouw eigen bedrijf?

Nu we weten wat de definitie is van lokale zoekmachineoptimalisatie, is het ook belangrijk te weten waarom het essentieel is om lokale SEO in te zetten. Steeds meer zoekopdrachten op Google worden uitgevoerd met een actiegerichte intentie. Je wilt weten waar de dichtstbijzijnde supermarkt zit, hierbij is dan het adres van belang zodat je direct in de auto kan stappen naar de desbetreffende supermarkt. Een ander voorbeeld is als er een lekkage is ontstaan in je badkamer. In dit geval wil je zo snel mogelijk het telefoonnummer van een loodgieter die in de buurt zit.

Om als bedrijf mee te spelen en daadwerkelijk kans te maken ten opzichte van je concurrenten is het zeer belangrijk om lokale SEO in te zetten. Je wilt tenslotte niet dat een persoon door een lokale zoekopdracht terecht komt bij jouw concurrent, omdat je eigen bedrijf niet in de zoekresultaten werd getoond. Daarnaast worden de lokale zoekresultaten, ook wel local pack genoemd, altijd boven de organische zoekresultaten getoond. Als bedrijf wil je dus zo snel mogelijk in het local pack getoond worden, zodat zoekers jouw website direct te zien krijgen.

Wanneer je je dus gaat focussen op het optimaliseren van je lokale vindbaarheid in Google vergroot je de kans dat zoekers ook echt op jouw website terecht komen. Wij begrijpen dat je nu misschien niet direct weet waar te starten met het inzetten van lokale SEO, daarom hebben wij het voor je op een rijtje gezet.

Waar te beginnen met lokale vindbaarheid: de stappen

Het inzetten van lokale zoekmachineoptimalisatie kent een aantal belangrijke stappen waar je direct mee kunt beginnen. Hieronder hebben wij de belangrijkste stappen en onderdelen uitgelicht!

1. Een Google Mijn Bedrijf-profiel aanmaken

Wanneer je hebt bepaald om aan de slag te gaan met lokale vindbaarheid op Google is de eerste stap die uitgevoerd moet worden het aanmaken van een Google Mijn Bedrijf-profiel. Dit is gemakkelijk en gratis aan te maken, maar wel een essentiële stap tijdens het inzetten van lokale SEO. Tijdens het creëren van een Google Mijn Bedrijf-profiel is het belangrijk om zoveel mogelijk relevante informatie in te vullen. Hier kan bijvoorbeeld gedacht worden aan het adres van je bedrijf, de openingstijden en natuurlijk het telefoonnummer. Daarnaast is het ook belangrijk om een of meerdere relevante categorieën toe te voegen aan je bedrijf. Houd hierbij in gedachte dat je zo specifiek mogelijk moet zijn. Het aanmaken van een Google Mijn Bedrijf-profiel is direct een optimalisatieslag in de lokale SEO.

Wanneer je dit hebt gedaan en je profiel ook geverifieerd is, ben je namelijk direct al beter zichtbaar in de lokale zoekresultaten. Google vertoont nu de bedrijfsgegevens in een zogenoemd kennisvenster als een extra blok naast de zoekresultaten wanneer een zoeker bijvoorbeeld gericht zoekt naar jouw bedrijf. Heb je al een Google Mijn Bedrijf-profiel? Zorg er dan wel voor dat deze up-to-date is en ook blijft.

2. Vermeldingen van je bedrijf

Nadat je een Google Mijn Bedrijf-profiel hebt aangemaakt, zal je aan de slag gaan met de zogenoemde vermeldingen. Vermeldingen zijn zoals het woord al zegt vermeldingen van jouw bedrijf op het internet. Hier kan bijvoorbeeld gedacht worden aan een bedrijvengids, zoals bedrijvenmonitor.info, die jouw bedrijf vermeldt (de bedrijfsnaam, het adres, het telefoonnummer en de website). Hoe meer vermeldingen jouw bedrijf heeft op het internet, hoe belangrijker Google het bedrijf zal gaan vinden. Met als uitkomst dat Google jouw bedrijf ziet als een sterke lokale aanwezigheid in de plaats waar het bedrijf zich bevindt. Een belangrijk punt bij vermeldingen van jouw bedrijf is dat je ervoor zorgt dat de gegevens daadwerkelijk kloppen en up-to-date zijn.

3. Schrijf content gebaseerd op lokale SEO

Het is inmiddels duidelijk dat het schrijven van goede content een grote stap is tijdens het optimaliseren van de SEO. Ook bij lokale SEO kan hier een grote stap in gezet worden. Een tip tijdens het schrijven van content op je website is bijvoorbeeld het combineren van een plaatsnaam met het zoekwoord waarvoor je een tekst schrijft. Hierbij kan je denken aan “Online marketing bureau Uithoorn” of “Marketing uitbesteden Uithoorn”. Zo kan Google de pagina zowel op het zoekwoord gaan scoren, als het zoekwoord in combinatie met de plaatsnaam. Daarnaast zijn er nog een aantal andere manieren waarmee gevarieerd kan worden:

  1. De koppen van de pagina, hierbij is wel belangrijk dat je varieert in koppen. Voorkom dat elke kop op een pagina de plaatsnaam met het zoekwoord bevat;
  2. De URL van de pagina kan aangepast worden;
  3. En zelfs in de alt-tag van afbeeldingen kan een plaatsnaam gecombineerd worden met een zoekwoord.
  4. Een complete pagina schrijven voor het zoekwoord inclusief plaatsnaam. Dit betekent dan ook dat de paginatitel direct verwijst naar de combinatie.

Door dit op de juiste manier toe te passen wordt de landingspagina ook verbeterd. Het is belangrijk dat de landingspagina relevant is voor de zoekopdracht van zoekers. Hoe meer de landingspagina aansluit bij een specifieke zoekopdracht, hoe beter de pagina zal scoren in de lokale zoekresultaten van Google.

4. Interne en externe linkbuilding

Wanneer je besluit om een gehele pagina te schrijven over een zoekwoord in combinatie met een plaatsnaam, is het ook van belang dat je je bezig gaat houden met interne linkbuilding. Interne linkbuilding is het doorlinken vanaf een pagina naar een andere specifieke pagina binnen je website. Hierbij is de relevantie van de pagina’s heel erg belangrijk, wanneer deze niet relevant zijn, zal Google dit eerder afstraffen dan belonen. Toch is het linken van en naar pagina’s een factor waar je een grote optimalisatieslag kan maken als het aankomt op SEO. Hetzelfde geldt voor lokale SEO, wij lichten graag een voorbeeld toe.

Wanneer jij een pagina hebt geschreven voor bijvoorbeeld ‘marketing uitbesteden Uithoorn’, kun je op een andere pagina een woord of woordgroep linken naar deze pagina. In dit geval kan je hier een interne link aanhangen. Als bezoekers op deze link klikken wordt de pagina ‘marketing uitbesteden Uithoorn’ direct geopend.

Externe linkbuilding werkt precies andersom, hierbij wordt er op externe pagina’s gelinkt naar jouw website. Voorbeelden met betrekking tot lokale SEO hiervan kunnen zijn online telefoonboeken of bedrijfsgidsen. Externe links op dit soort websites geven jouw lokale SEO weer een boost!

5. Reviews

Naast de basisgegevens in Google Mijn Bedrijf, zoals de bedrijfsnaam, het telefoonnummer en het adres, kunnen er ook reviews getoond worden. Het is dan ook van belang dat jij als bedrijfseigenaar actief reviews van het bedrijf gaat verzamelen. Wanneer je reviews verzameld, wordt er aan de vermelding in Google een sterrenbeoordeling toegevoegd. Naast dat reviews een positieve invloed hebben op de lokale vindbaarheid, straalt het ook een betrouwbaarheid uit naar potentiële klanten die zich op Google bevinden.  

6. Gestructureerde data

Content op jouw website is niet vanzelfsprekend gemakkelijk te lezen voor Google. Door gestructureerde data toe te passen wordt het voor Google gemakkelijker om de content te begrijpen. Je kan gestructureerde data op verschillende concepten toepassen, hierbij kan je denken aan het telefoonnummer en het adres van je bedrijf. Maar ook op de openingstijden kan je gestructureerde data toepassen. Hoe weet je nou wat voor soort data je moet toepassen? LocalBusiness is een tool om de juiste zogenoemde codes te vinden voor het toepassen van de gestructureerde data op jouw content. Mocht je nou niet heel handig zijn met het werken met codes, dan is er nog een andere mogelijkheid!

Google Search Console heeft een zogenoemde ‘opmaakhulp’ voor het structureren van data. Hierdoor maak je op een gemakkelijke manier elementen van je website leesbaar voor zoekmachines.

Meer informatie over lokale SEO? Neem contact op!

Google is een slimme zoekmachine en weet bij 90% van alle zoekopdrachten te achterhalen wat de locatie is van waar een zoeker zich bevindt. Dit betekent dat de zoekresultaten aansluiten op deze locatie, waardoor lokale SEO een extra rol gaat spelen. Wil je meer bezoekers uit de buurt naar jouw website? Dan is het essentieel om lokale SEO toe te passen op jouw website! Maak een start met het toepassen van de bovenstaande tips, hierdoor vergroot je de kans om hoger te scoren in de lokale zoekresulaten van Google.

Wil je meer weten over de mogelijkheden en kansen van lokale SEO? Of zou je hulp willen bij het toepassen van lokale SEO op de website van jouw bedrijf? Neem gerust contact met ons op, wij helpen je graag verder! Ook over andere online marketing gerelateerde vragen kun je met ons sparren. Ons team van marketingspecialisten is altijd op de hoogte van de nieuwste online marketing trends en staat altijd voor jouw bedrijf klaar!

Lees hier het blog over dé online marketing trends van 2020


Aanvraag online marketing uitbesteden

Dit blog is geschreven door

online marketeer Kimberly
Kimberly de Bruin Online Marketeer