Word franchisenemer!

Online Customer Journey: Hoe zet je potentiële klanten op het rechte pad?

Aan een bezoek op je website en eventuele conversie gaan een hoop stappen vooraf. Om de consument tot een bepaalde actie aan te zetten moet je deze dusdanig beïnvloeden om deze op het rechte pad te zetten: jouw website. Om erachter te komen hoe je bezoekers naar je website trekt en stimuleert tot het uitvoeren van een actie dien je de weg die zij afleggen onder de loep te nemen. De weg die consumenten afleggen naar een website wordt ook wel de Online Customer Journey genoemd. Hoe jij de consument kan verleiden tot een websitebezoek vertellen wij je graag door middel van deze blogpost!

Koopbeslissingsproces consument

Aan de daadwerkelijke aankoop of andere gewenste actie gaan een aantal stappen vooraf. Voordat een klant op jouw website beland, doorlopen zij het zogenaamde koopbeslissingsproces. In de theoretische vorm ziet dat er ongeveer als volgt uit:

Customer Journey

Om deze theorie begrijpelijk te maken, maken wij de vertaalslag naar de praktijk. Het koopbeslissingsproces van de consument begint bij de behoefte aan een product. Om die behoefte te bevredigen zal de consument op zoek gaan naar een product dat dat doet en zal vervolgens de alternatieven afwegen om een keuze te kunnen maken. De Online Customer Journey ziet er voor iedere klant anders uit en daarom is onderzoek naar je doelgroep belangrijk. Waar kan je deze vinden? Het merendeel van de consument zal een poging wagen door middel van de zoekmachine Google. Ook in het kader van adverteren is het belangrijk te weten waar je doelgroep zich bevindt: enerzijds zal een vrouw zich bevinden op een website als Libelle en anderzijds zal een man zich bevinden op de site van bijvoorbeeld Men’s Health.

Tips om potentiële klanten op het rechte pad te zetten

Door de Online Customer Journey goed in kaart te brengen kun je hierop inspelen. Verplaats je in de doelgroep waar jij je op richt en vervolg dezelfde weg als zij. Quebit geeft je een paar tips om je op weg te helpen:

  • Wanneer de consument op zoek is naar een product zullen zij daar meestal via Google terecht proberen te komen. Het is daarom belangrijk zichtbaar te zijn op de zoekresultatenpagina. Door aan de slag te gaan met SEO verhoog je je plek in Google en wordt je eerder gezien door consumenten.
  • 92% van alle clicks in de Google resultaten komt van de eerste pagina, daarom is het belangrijk als bedrijf om op zijn minst een positie op de eerste pagina te bereiken. Dit kan bereikt worden door SEO of SEA.
  • Wanneer alternatieven worden afgewogen raadplegen klanten vaak de mening van voorgaande klanten: stimuleer klanten om een review of referentie achter te laten op je site of op een website zoals klantenvertellen.nl!

Neem contact met ons op!

Online marketingbureau Quebit is Google Partner en weet dus als geen ander hoe je opvalt onder jouw doelgroep op Google. Heb je interesse in onze dienstverlening? Graag bespreken we de mogelijkheden onder het genot van een verse kop koffie op ons kantoor te Amstelveen. Uiteraard zijn wij je ook per e-mail of telefoon graag van dienst: vul ons contactformulier in.


Dit blog is geschreven door

Dylan van Essen Online Marketeer