Quebit team

17 online marketing trends voor 2020

Tegenwoordig is iedereen steeds meer online te vinden, daarom kan je als bedrijf niet langer online achterblijven en is dit vaak cruciaal voor een goede voortzetting van je bedrijf. Echter verandert de digitale wereld erg snel en is het vaak lastig goed bij te blijven. Daarom hebben wij dé online marketing trends voor 2020 in kaart gebracht voor je. Zo ben je goed op de hoogte en kun je ervoor zorgen dat je bedrijf in dit gebied niet achterblijft.

De statistieken spreken voor zich. Er waren in 2019 al 4,39 miljard internetgebruikers, wat 366 miljoen meer gebruikers zijn dan in 2018. Ook is het aantal social media gebruikers weer sterk toegenomen in 2019, met maar liefst 9%. Bovendien zijn de social media gebruikers die met hun mobiel op de platformen actief zijn met 10% toegenomen. Het is dus duidelijk dat het internet steeds belangrijker wordt voor het succes van een bedrijf. Én dat social media en het mobiele platform de meeste kansen bieden.

Online zichtbaarheid van je bedrijf

Wij raden je dan ook aan niet achter te blijven en continue aan de online zichtbaarheid van je bedrijf te werken. Dit vereist wel dat je juist te werk gaat en om competitief te blijven zal je op de nieuwste online marketing trends moeten inspelen. Het is echter niet makkelijk om een bedrijf te runnen en ondertussen goed op de hoogte te blijven van deze snel veranderende online marketing trends.

Daarom presenteren wij je nu de 17 digitale marketing trends voor 2020. Zo ben je goed op de hoogte én kun je de online strategie van je bedrijf een goede invulling geven.

Online marketing uitbesteden

Wij begrijpen natuurlijk ook dat jij je voornamelijk bezig wilt houden met het runnen van jouw bedrijf. Daarom kun je er ook voor kiezen jouw online marketing uit te besteden aan ons team van specialisten! Wij zijn voortdurend op de hoogte van de markt en de laatste ontwikkelingen en streven ernaar jouw bedrijf samen met jou naar een hoger niveau te tillen. Neem direct contact met ons op!

Inhoudsopgave

1. Topic clusters
2. Mobiele video wordt steeds belangrijker!
3. Hoe inspelen op micro momenten?
4. De opmars van zero clicks in de Google SERP
5. Gebruik van andere zoekmachines dan Google
6. Chatbots worden steeds populairder en dragen bij aan snel en goed klantcontact
7. Het gebruik van e-mail marketing automation
8. Informatie verkopen in de vorm van een onlinecursus oftewel e-learning
9. Online verkopen middels webshops blijven stijgen
10. Grijp je voordeel en breng de customer journey goed in kaart
11. Het gebruik van shoppable posts
12. Google smart bidding wordt steeds beter
13. Marketing wordt steeds persoonlijker
14. Social media platformen zoals Facebook Messenger gebruiken om in contact te zijn met je (potentiële) klanten
15. Voice zal een grote impact hebben op SEO
16. Trek en houd de potentiële klant zijn aandacht door gebruik te maken van storytelling
17. De privacybescherming van de klanten wordt steeds strenger

1. Topic clusters voor SEO

Tegenwoordig vindt Google het erg belangrijk dat je met topic clusters werkt. Dit kan ervoor zorgen dat je website een hogere ranking krijgt in de zoekresultaten van Google. Een topic cluster houdt in dat je een pillar page creëert die over een bepaald hoofdonderwerp gaat. Hierin vertel je kort over alle sub topics die op dit hoofdonderwerp aansluiten. Vervolgens navigeer je door middel van interne links naar de pagina’s over de sub topics en op de pagina’s van de sub topics weer terug naar de pillar page, oftewel de pagina van het hoofdonderwerp. Zo ontstaat er een ‘web’ van links die ervoor zorgt dat je hoofdonderwerp het beter doet in de organische zoekresultaten van Google. Eigenlijk is het simpelweg een soort ‘mindmap’. Een goed voorbeeld van een pillar page is de pagina die je nu leest.

2. Mobiele video wordt steeds belangrijker!

Video op mobiel wordt steeds belangrijker, omdat steeds meer mensen met hun mobiel online zijn en video’s online steeds meer bekeken worden. Eén beeld zegt namelijk meer dan duizend woorden. Dit geldt ook voor video’s. Bovendien worden video’s vaak op social media meteen afgespeeld als mensen erlangs scrollen. Zo kun je in die paar seconden met video de kijker overhalen verder te kijken. Er zijn veel trends op het gebied van mobiele video die in acht moeten worden genomen bij het maken van een video. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het feit dat video’s meestal gekeken worden zonder geluid, waardoor het toevoegen van ondertiteling essentieel is!

3. Hoe inspelen op micro momenten?

Micro momenten

Millennials pakken gemiddeld 150 keer op een dag hun mobiel. Dit heeft Google micro moments genoemd. Doordat het om momenten van enkel een paar seconden gaat zullen bedrijven in deze korte tijd zo effectief mogelijk hun doelgroep moeten bereiken. Dit kun je als bedrijf doen door in te spelen op de volgende 4 behoeften:

  • I want to know moments: hierbij is de doelgroep op zoek naar relevante informatie;
  • I want to go moments: de doelgroep zoekt naar bedrijven of producten in de directe omgeving;
  • I want to do moments: consumenten willen hulp bij een taak die zij moeten voltooien of een nieuwe uitdaging die zij moeten oplossen;
  • I want to buy moments: dit is een moment waarop een persoon iets wil kopen en jij hen hiermee kan helpen.

Als hier goed op ingespeeld wordt door een bedrijf kan dit een mooie kans zijn. Hiervoor moet je als bedrijf beknopt, met een goede timing, gepersonaliseerd en direct bruikbaar antwoord geven op de zoekvraag van het micro moment.

4. De opmars van zero clicks in de Google SERP

Een zero click houdt in dat een zoeker in de SERP zijn vraag direct beantwoord krijgt, waardoor deze persoon niet verder hoeft te klikken. De persoon blijft dan dus in de SERP-pagina van Google. Oftewel er wordt niet verder geklikt, dus zero click. In 2019 eindigt al meer dan 50% van de zoekopdrachten in de SERP in een zero click. Er zit hier een stijging in, wat betekent dat dit een trend is om op in te spelen. Het kan dan ook effectief zijn om jouw pagina op position zero te krijgen binnen de SERP voor een bepaalde zoekopdracht. Dit betekent dat er minder wordt doorgeklikt naar jouw website terwijl jouw merk wel gezien zal worden door de zoeker.

5. Gebruik van andere zoekmachines dan Google

Google is verreweg de grootste zoekmachine van de wereld en ook van Nederland. Dit neemt niet weg dat er mooie kansen zijn te benutten op andere zoekmachines. Denk bijvoorbeeld aan Bol.com of Amazon.com. Mensen die op Bol.com zoeken hebben een hoge koopintentie. Dit kan wellicht een mooie kans zijn voor jouw bedrijf. Daarbij wordt YouTube steeds populairder door de toename in het gebruik van video’s. Hierdoor kan ook YouTube een goede kans zijn voor jouw bedrijf om organisch hoog op te ranken. Bovendien kunnen video’s ook goed geoptimaliseerd worden voor de vindbaarheid.

6. Chatbots worden steeds populairder en dragen bij aan snel en goed klantcontact

Om beter klantcontact te kunnen bieden, en meer tijd over te houden voor kernactiviteiten, wordt er tegenwoordig gebruikt gemaakt van chatbots. Deze chatbots worden steeds beter en de verwachting is dat in 2020 85% van het klantcontact gedaan wordt door het gebruik van een chatbot. Chatbots zijn geprogrammeerd om bepaalde vragen van een klant automatisch te beantwoorden. Mocht er geen antwoord mogelijk zijn vanuit de chatbot, dan zal er worden overgeschakeld naar een medewerker. Op deze manier kan er veel van de customer service worden overgenomen door chatbots, wat veel tijd en geld bespaard.

7. Het gebruik van e-mail marketing automation

E-mail marketing automation wordt ook steeds vaker gebruikt. Bedrijven kunnen door middel van software zoals Mailchimp het e-mailmarketingproces automatiseren. Zo kan de juiste boodschap op het juiste moment naar de juiste persoon verstuurd worden. Bovendien gaat dit geheel automatisch. Om dit voor elkaar te krijgen is het volgende nodig:

E-mail marketing

  • Trigger (seintje);
  • Campagneflow;
  • Klantinformatie;
  • Content voor de e-mailcampagne.

Zo zal er door een trigger een campagne flow in gang gezet worden. Een campagneflow is een schematisch overzicht van alle berichten. Met de klantinformatie kan de e-mail gepersonaliseerd worden. En tot slot is de content de informatie die in de e-mails staan, zoals teksten en afbeeldingen.

8. Informatie verkopen in de vorm van een onlinecursus oftewel e-learning

Online cursussen zie je steeds vaker voorbij komen op internet. Veel skills worden tegenwoordig bijvoorbeeld verpakt in een e-learning cursus die men online kan volgen. Dit vergt een redelijk grote initiële investering van de maker van een online cursus, maar kan daarna zonder veel extra kosten worden verkocht. Vaak zullen er alleen nog kosten plaatsvinden voor adverteren en de klantenservice. Gezien dit als vervanging van een face-to-face cursus kan dienen bespaart dit op lange termijn veel tijd en geld.

9. Online verkopen middels webshops blijven stijgen

In 2018 hebben Nederlanders bijvoorbeeld 10% meer uitgegeven online dan het jaar ervoor. De online verkopen blijven dus nog steeds stijgen en webshops worden alsmaar populairder. Zo kan het voor veel bedrijven een kans zijn om een webshop te starten. Er zijn tal van mogelijkheden om een webshop te starten. Zo kan er gebruik gemaakt worden van een redelijk standaard maar goedkoop platform als Shopify. Ook kan een bedrijf kiezen voor een duurdere optie, een compleet op maat gemaakte webshop. Het is hoe dan ook een trend die je als bedrijf niet mag missen.

10. Grijp je voordeel en breng de customer journey goed in kaart

Het is van cruciaal belang dat wanneer je online je klant effectief wil bereiken en je gestelde doel wil behalen de customer journey in kaart te brengen. Een customer journey is eigenlijk het gehele proces wat de klant doorloopt vanaf het begin dat de klant in contact komt met je bedrijf tot aan de service na verkoop en loyaliteitsfase aan toe. Meestal ga je uit van 5 fases binnen deze klantenreis:

  • De bewustwordingsfase: hier is de potentiële klant op zoek naar een oplossing voor het probleem en hierop kan jij inspelen door de juiste informatie op het juiste moment en op de juiste plaats te laten zien;
  • Oriëntatiefase: hier is de bezoeker zich bewust van mogelijke oplossingen en is het zaak te zorgen dat de potentiële klant overtuigd wordt om voor jouw oplossing te kiezen in plaats van die van een ander;
  • Aankoopfase: de klant heeft voor jouw optie gekozen en wil gaan bestellen. Het is hierbij belangrijk dat de weg naar het bestellen zo makkelijk mogelijk is en er zich geen barrières voordoen waardoor je alsnog de klant kan kwijtraken;
  • Gebruikersfase: dit is de fase waarin de klant het aangekochte product gebruikt. Hierin speelt klantenservice ook een erg belangrijke rol. Je wilt ervoor zorgen dat je de klant behoudt door een goede product ervaring en een goede service;
  • Loyaliteitsfase: in deze fase deelt de klant zijn ervaring met anderen. Het kan een enorme boost voor je bedrijf zijn als de klanten jouw product promoten voor je. Dit bereik je door bovengemiddeld tevreden klanten te hebben.

11. Het gebruik van shoppable posts

Een shoppable post is een post die het mogelijk maakt direct naar de product pagina te gaan door bijvoorbeeld op de post te klikken. Het mooie hiervan is dat wanneer je de potentiële klant genoeg stimuleert middels de post of advertentie hij meteen een makkelijke mogelijkheid heeft om je product aan te kopen. Bij het gebruik van een post of advertentie die niet shoppable is moet de klant zelf meer moeite doen en is de kans op verkoop kleiner.

12. Google smart bidding wordt steeds beter

Google smart bidding is het gebruiken van automatische biedmethodes in Google Ads. Veel PPC-managers zien Google smart bidding vaak nog als een minder goede methode. Dit komt onder andere doordat er minder controle is en de resultaten niet altijd even positief zijn. Echter werkt Google flink aan de smart bidding functies in Google Ads waardoor dit steeds beter wordt. Zoveel beter dat er een punt komt dat er niet meer omheen gegaan kan worden en iedereen er toch aan zal moeten geloven. Dit klinkt wat negatief, maar eigenlijk is dit een erg mooie ontwikkeling. Je bent hierdoor namelijk minder tijd kwijt aan het managen van campagnes waardoor je je beter kan focussen op analytische gegevens en strategie.

13. Marketing wordt steeds persoonlijker

Om je kansen van slagen online sterk te vergroten als bedrijf dien je de marketing trend van het personaliseren van je marketing niet te missen! Mensen worden online tegenwoordig overspoeld met content. Daarom wordt het steeds belangrijker je marketingactiviteiten steeds persoonlijker te maken om de aandacht van de potentiële klant te trekken en te kunnen vasthouden. Hierbij is het van cruciaal belang zoveel mogelijk te weten over je doelgroep of zelfs specifieke personen. Want hoe meer je over iemand weet hoe relevanter je jouw boodschap kan maken doordat deze beter afgestemd is op de specifieke doelgroep of persoon.

14. Social media platformen zoals Facebook Messenger gebruiken om in contact te zijn met je (potentiële) klanten

Doordat messaging platformen zoals Facebook Messenger en WhatsApp steeds belangrijker worden in het directe contact dat mensen hebben biedt dit een mooie kans voor bedrijven. Zo zie je dat bedrijven nu vaak contact hebben met klanten via Facebook Messenger. Op deze manier maak je het gemakkelijker voor de potentiële klant om in contact te komen met jouw bedrijf, wat bijdraagt aan een goede klantenservice. Het is ook mogelijk om Facebook Messenger te integreren op je website zodat de klant via Facebook Messenger vragen kan stellen aan je bedrijf. Buiten het klantcontact zijn er ook veel mooie adverteer mogelijkheden via de verschillende messaging kanalen.

15. Voice zal een grote impact hebben op SEO

De zoekopdrachten die met voice plaatsvinden nemen toe. Echter is het voldoen van de intentie van een voice zoekopdracht een uitdaging. Wil iemand die voice gebruikt een video zien? Of wil men een stapsgewijze uitleg die door middel van spraak op de bezoeker wordt overgebracht? Om het Google makkelijker te maken, en je pagina beter klaar te maken voor de voice trend, kun je tegenwoordig gebruik maken van de Speakable JSON-LD. Hiermee kan je aangeven welke delen van de tekst uitermate geschikt zijn om te converteren van tekst naar spraak. Zo kun je een voordeel behalen ten opzichte van andere bedrijven wat de voice trend betreft.

16. Trek en houd de potentiële klant zijn aandacht door gebruik te maken van storytelling

Storytelling is een vermakelijke en duidelijke manier om jouw potentiële klant te overtuigen van jouw oplossing voor zijn probleem. Door storytelling op een goede manier te gebruiken kun je de boodschap in enkele seconden overbrengen op jouw potentiële klanten. Je kan je advertenties en website zo inrichten dat je de klant neerzet als held in het verhaal. Door de klant als held neer te zetten, in plaats van jouw bedrijf, wordt jouw oplossing een stuk leuker en duidelijker voor de klant. Ook blijkt uit onderzoek dat mensen verhalen tot 22 keer beter onthouden dan wanneer ze iets verteld wordt zonder het in een verhaal te verpakken. Tijd dus om storytelling toe te gaan passen binnen je marketingstrategie!

17. De privacybescherming van de klanten wordt steeds strenger

Consumenten gaan steeds meer waarde hechten aan hun online privacy. Vooral na schandalen als bij Facebook die maar liefst persoonlijke data van 87 miljoen gebruikers lekte aan Cambridge Analytica. In Europa is hierdoor ook de invoering van de GDPR tot stand gekomen. Hierin staat bijvoorbeeld dat bedrijven transparant moeten zijn over wat zij met de verzamelde data van een gebruiker doen. Bovendien zullen zij toestemming moeten vragen en krijgen als zij de data vrij willen geven.

Het is voor het succes van je bedrijf, niet om alleen juridische gevolgen, belangrijk om voorzichtig om te gaan met de data van je klanten. Ook voor een goede voortzetting van je bedrijf is dit essentieel. Consumenten letten namelijk steeds beter op hoe bedrijven met hun persoonlijke gegevens omgaan. Als jouw bedrijf laat zien dat ze niet veilig omgaan met de persoonlijke gegevens van hun klanten dan zal dat het vertrouwen van de consument schaden.

Speel in op deze online marketing trends en wees niet bang onze hulp in te schakelen!

Dit zijn de 17 online marketing trends die de komende tijd een belangrijke rol zullen spelen. De digitale wereld blijft maar veranderen en dit zal ook niet minder worden. Indien je jouw bedrijf succesvol wilt laten zijn in de toekomst zal je moeten inspelen op deze snel veranderende wereld. Hierbij zijn deze online marketing trends onmisbaar!

Om niet achter te blijven zal je dus erg dynamisch moeten zijn als bedrijf óf een geschikte partner moeten vinden die je hiermee kan helpen. Wij zullen nieuwe online marketing trends blijven volgen en je hiervan op de hoogte stellen op ons blog. Indien je vragen hebt kun je altijd contact met ons opnemen. Ons team van specialisten is altijd op de hoogte van de nieuwste online marketing trends en weet hoe we dit goed bij jouw bedrijf kunnen implementeren!


Aanvraag online marketing uitbesteden

Dit blog is geschreven door

Online marketeer Clarice
Clarice Egbers Online Marketeer