Quebit team

Wat zijn rich snippets, welke zijn er en hoe verkrijg je deze?

Als je een effectieve SEO-strategie wilt hebben zijn er een aantal dingen die hieraan kunnen bijdragen! Het gebruik van rich snippets is hier een van. Wanneer je rich snippets weet te bemachtigen zullen zoekmachines namelijk relevantere en beter zichtbare resultaten kunnen weergeven. Hierdoor geniet jij als website eigenaar van een lager bouncepercentage en een hogere CTR (click-through-rate). In dit blog vertellen we je meer over wat rich snippets precies zijn en hoe je ze kunt bemachtigen!

Wat zijn rich snippets?

Snippets zijn de stukjes tekst die je ziet op de Googleresultatenpagina na het uitvoeren van een zoekopdracht. Hier zie je een titel, URL en omschrijving. Dit is vaak algemene informatie over de betreffende website, zoals je hieronder kunt zien.

Voorbeeld snippet

Rich snippets zijn eigenlijk hetzelfde als normale snippets, maar nu geeft Google ook nog extra informatie weer. Voorbeelden hiervan zijn het aantal reviews dat een bedrijf heeft of een afbeelding van de pagina. Zo zie je bij een zoekresultaat van een recept vaak een foto van het gerecht en informatie over de bereiding.  Hierdoor valt een zoekresultaat veel meer op dan wanneer er een normale snippet getoond wordt. Zie hieronder een voorbeeld.

Voorbeeld rich snippet

Wat is structured data?

Om ervoor te zorgen dat jouw website kans maakt om middels rich snippets in de resultatenpagina van Google terecht komen dien je structured data te gebruiken. Dit kunnen website eigenaren toevoegen aan de HTML van de website. Hiermee kun je bepaalde stukken content markeren met een speciale code waarmee je vertelt wat dit stukje content precies is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een review of een telefoonnummer. Via http://schema.org/ kun je dit gemakkelijk gebruiken!

Kortom zorg je er met gestructureerde gegevens voor dat Google de informatie die op een pagina staat beter en sneller begrijpt. Daarnaast weet Google hierdoor ook welk deel van de pagina relevant is voor elke verschillende zoekopdracht. Echter geeft het gebruik van structured data geen garantie om ook echt een rich snippet mee te creëren.

Welke content kan als rich snippet worden weergegeven door Google?

Er zijn verschillende typen content die als rich snippet weergegeven kunnen worden:

  1. Reviews: je kunt zowel een enkele review als een samenstelling van reviews weergeven;
  2. Personen: wanneer iemand bijvoorbeeld zoekt op de manager van een bedrijf kan deze weergegeven worden door middel van de naam, titel en contactgegevens;
  3. Producten: je kunt hierbij de naam, het merk, een omschrijving en zelfs reviews van het product weergeven. Daarnaast kun je er ook voor kiezen om de prijs en eventueel de conditie van het product te laten zien;
  4. Bedrijven en organisaties: je kunt informatie weergeven als je bedrijfsnaam, adres, telefoonnummer, social media en logo;
  5. Recepten: hierbij kan een website die gerelateerd is aan koken zijn recepten op een betere manier weergeven. Zo kunnen rich snippets bijvoorbeeld gebruikt worden om voor een gerecht het soort, de waardering, bereidingswijze, bereidingstijd, grootte portie, calorieën en meer weer te geven;
  6. Evenementen: hiermee kan je de locatie, begin- en eindtijd van een evenement weergeven;
  7. Muziek: bijvoorbeeld links naar een preview van een liedje en links om direct een liedje af te spelen of aan te schaffen;
  8. Artikel of blogpost: hiermee kun je artikelen en blog berichten beter mee beschrijven en ze zo meer laten opvallen.

Hoe implementeer je structured data door middel van schema markup of een WordPress plug-in?

We leggen je nu uit hoe je, door middel van het gebruik van structured data, kans maakt om je snippets in de toekomst als rich snippets weer te laten geven door Google.

Structured data implementeren middels schema markup

1. Ga naar de structured data markup helper

Deze helper maakt het gemakkelijker voor je om de structured data code te maken.

Structured data markup helper

2. Selecteer hier waarvoor je structured data wilt maken

In ons voorbeeld kiezen wij even voor “artikel”. Google zal je vervolgens verder helpen met het maken van de structured data markup voor een artikel.

3. Plak de URL van de pagina van het artikel

De pagina zal dan laden in de markup tool van Google waarmee je de structured data kan maken. Links zie je dan jouw artikel en rechts zie je de data punten die je kunt invullen.

4. Selecteer de gedeeltes waarvoor structured data markup wilt maken

Je kunt bijvoorbeeld de naam van het artikel selecteren en vervolgens rechts op “naam” klikken om de naam markup te maken. Je ziet nu de naam van je artikel rechts in de box van “naam” staan.

Structured data markup helper

5. Voeg alle andere markup onderdelen toe

Je hoeft niet alles in te vullen, alleen de dingen die je graag als markup wilt hebben van je artikel.

6. Klik op “HTML” maken

Je zult nu een pagina zien met de HTML van je artikel met de structured data toegevoegd in je HTML.

Structured data markup helper

7. Voeg de HTML-code met de schema markup toe aan je website

Hiervoor log je in in het CMS van je website of in de source code en voeg je de gemarkeerde delen toe. Je kunt via de gele markeringen in de HTML-code de schema markup code vinden en op welke plek hij zou moeten komen te staan. Neem deze code over en plak hem op de juiste plaats in de HTML-code van de betreffende pagina van je website.

Een alternatief is het downloaden van de automatisch, door Google, gegenereerde HTML-code en deze te plakken in je CMS.

8. Test de structured data met de structured data testing tool van Google

Je kunt voor deze test ook de HTML-code gebruiken die Google gemaakt heeft in de vorige stap. Zo kun je eerst kijken of de pagina echt goed werkt voordat je hem daadwerkelijk publiceert.

Structured data markup helper

Zodra je de code geplakt hebt kun je op “preview” klikken en zie je hoe je pagina er in de Google zoekresultaten uit zal zien. Je kunt hier elke markup die je hebt toegevoegd controleren. Ook kun je hier gemakkelijk de HTML-code veranderen als er iets niet klopt.

Structured data toevoegen door middel van WordPress plug-ins

Als het bovenstaande allemaal te lastig lijkt voor je en je het liever wat simpeler houdt kun je ook WordPress plug-ins gebruiken. We geven je hier de beste en meest gebruikte plug-ins om structured data toe te voegen aan je website. Je kunt op de betreffende pagina van de plug-in kijken hoe je hem installeert en configureert.

1.     Schema Pro

Deze plugin wordt veel gebruikt en is ontwikkeld door een betrouwbaar team, de makers van het Astra theme. De plug-in wordt constant up to date gehouden. Wij raden deze zeker aan indien je middels een plug-in je structured data wilt toevoegen.

2.     All in One Schema.org Rich Snippets

Dit is één van de meest gebruikte en populairste plug-in om structured data mee toe te voegen aan je website. Het heeft weinig opties, maar het is wel een stabiele en betrouwbare plug-in. Tevens is deze plug-in gratis te gebruiken.

Met deze plug-in kun je, na het toevoegen van je structured data, een voorbeeld bekijken van hoe een eventuele rich snippet hiervan eruit komt te zien op de Google zoekresultaten pagina. Er is online veel te vinden over deze plug-in, dus je zal altijd online hulp kunnen vinden.

3.     Rich snippets voor WordPress door Codecanyon

Dit is een goedkope plug-in die geschikt is voor beginners, maar beter achterwege gelaten kan worden als je een grote website hebt. De plug-in kost slechts €11 dus kan een mooie optie voor je zijn indien je niet meer nodig hebt. De klantenservice is erg goed en snel wanneer je problemen hebt met de plug-in.

Meer weten over rich snippets? Neem contact met ons op!

Het is eigenlijk redelijk simpel om gebruik te maken van structured data markup op je website. Echter gebruiken veel websites dit nog niet, wat een gemiste kans is!

Pak je voordeel en gebruik de informatie in dit blog om je concurrentie voor te zijn. Want je maakt niet alleen kans op rich snippets, maar je maakt het voor Google ook gemakkelijker jouw website te lezen door deze structured data toe te voegen. Dit kan je SEO-resultaten weer ten goede komen.

Indien je het lastig vindt om dit te implementeren en hulp zou willen kun je natuurlijk altijd contact met ons opnemen. Ook over andere online marketing gerelateerde vragen kun je met ons sparren!

Lees hier ons blog over dé online marketing trends van 2020!


Contactformulier

Dit blog is geschreven door

marketing manager Jeroen
Jeroen Kemp Online marketing manager