online marketing scan

SEO in 2019: trends die je niet aan je voorbij mag laten gaan!

Het Google wat wij kenden als de ‘go-to’ zoekmachine is allang niet meer wat het ooit is geweest. Recentelijk heeft het bedrijf 20 kaarsjes uit mogen blazen en zal het aankomend jaar van nog grotere invloed zijn op ons (bedrijfs)leven. Het bedrijf noemt zichzelf geen zoekmachine, maar een heuse persoonlijke assistent. 2019 is het jaar waarin Google optimaal gebruik gaat maken van zintuigen die voorheen onaangeraakt bleven: zien en luisteren. In een tijdperk waar de technologische snufjes je om de oren vliegen is het belangrijk te weten hoe deze het zoekgedrag van de consument verandert en hoe jij jouw SEO-strategie daarop aanpast.

Visuele zoekopdrachten

De manier van zoeken en de resultaten die verschijnen op de zoekresultatenpagina worden gevisualiseerd. Artificial Intelligence (AI) wordt ingezet om een zoekopdracht uit te kunnen voeren. In plaats van tekstuele resultaten kan er nu mogelijk een YouTube video of afbeelding weergeven worden. De app Google Lens doet dit door met je telefooncamera de omgeving te identificeren en op basis hiervan resultaten weer te geven.

Nog steeds zijn er mensen die een bezoek aan een fysieke winkel prefereren om het product op eigen gemak te kunnen bekijken. Om deze klanten te kunnen trekken naar jouw e-commerce, dien je het product al te laten zien op de Google Resultatenpagina. Door gebruik te maken van structured data en voldoende (gecomprimeerde!) afbeeldingen wordt de kans op een hogere ranking groter.

Andere functies die Google heeft geïmplementeerd zijn de zogenaamde featured snippets. Dit kan omschreven worden als een voorproefje van de content die op de desbetreffende site wordt getoond. Het gevaar hiervan is dat de consument vroegtijdig het antwoord weet en er geen clicks meer worden gegenereerd. Het bedrijf kan dit voorkomen door met een Snippet Baitde consument te verleiden en een gewenste actie uit te laten voeren.

OK Google, tell me something I don’t know

  • In het tweede kwartaal van 2018 werden er wereldwijd 16,8 miljoen Google Home speakers verkocht
  • Een derde van de 3,5 miljard dagelijkse zoekopdrachten zijn spraakopdrachten
  • Een Nederlandstalige versie van Google Assistant is sinds afgelopen zomer beschikbaar

Deze feiten laten zien hoe belangrijk het is om jouw SEO-strategie aan te passen op voice search. Door deze nieuwe manier van zoeken voeren klanten andere zoekopdrachten uit om een vraag beantwoord te krijgen. Spreektaal verschilt weliswaar van schrijftaal en dit zal terug te zien zijn in de zoekopdrachten.

Mobile first

Afgelopen jaar heeft Google het belang van mobiele sites nogmaals benadrukt. Dit wordt uitgedrukt in de Google First Index, welke mobiele websites beoordeelt en op basis hiervan de ranking positie van je website bepaald. De mobiele site is in vele gevallen minder gecompliceerd dan een desktopwebsite. Dit is terug te zien in de structuur, laadsnelheid en techniek. Om deze reden is het belangrijk de content op de desktop webpage gelijk te stellen aan deze op de mobiele webpage, zodat consumenten in ieder geval antwoord op hun vraag kunnen krijgen.

Wil jij jouw organisatie ook kennis laten maken met SEO-trends?

Houd jij je al bezig met Search Engine Optimization? En pas jij je Google marketingstrategie hier ook op aan? Het is van groot belang om jouw website hierop aan te passen, om de concurrentie voor te zijn. Quebit geeft workshops, kan een online scan uitvoeren en zelfs jouw online marketing (volledig) uit handen nemen.


Neem contact met ons op!

Dit blog is geschreven door

Dylan van Essen Online Marketeer