Quebit team

Social Selling Index

LinkedIn

LinkedIn meet met de Social Selling Index jouw activiteiten en hangt hier een cijfer aan. Voor LinkedIn is het een manier om waarde toe te voegen aan jouw online activiteit. Je Social Selling Index is een momentopname en wordt elke dag bijgewerkt. Het getal geeft aan hoe actief je bent op LinkedIn. De maximale SSI score wat je kan bereiken is 100 punten.

Jouw score bestaat uit de volgende vier onderdelen:

  • Het creëren van je eigen professionele merk:
    Hierbij kijkt LinkedIn hoe compleet jouw profiel is. Hoe meer je invult, hoe beter jouw score;
  • Het zoeken en vinden van de juiste personen
    LinkedIn wil graag dat jij het platform continu actief inzet. Wie voeg je toe aan je netwerk, hoe vind jij nieuwe contactpersonen en hoe vaak bekijk jij profielen? Wie heeft jou bekeken en zoek je contact met deze mensen? Ook dan stijgt je score;
  • Hoe ga je om met content, van jezelf en van anderen
    LinkedIn vindt interactie belangrijk. Hierbij wordt er gekeken hoe actief jij op content reageert. Dit kan delen, liken en reageren zijn. Hoe meer contact je zoekt met anderen, hoe belangrijker je wordt voor een platform. Als laatst tellen de berichten en InMails ook mee bij het bepalen van je score;
  • Het bouwen aan een sterk netwerk
    Bij het bepalen van je score kijkt LinkedIn ook naar welke relaties je legt. Met wie maak je contact, wie nodigt jou uit en wie nodig jij uit? LinkedIn rekent mee hoeveel verzoeken er worden geaccepteerd of afgewezen.

Als je goed scoort op het bouwen van een sterk netwerk, maar laag op het creëren van je eigen professionele merk, dan weet je dat je meer de focus moet leggen op je profiel. Deze onderdelen helpen je om te focussen op de juiste activiteiten waardoor je sneller resultaten kan behalen.

Hoe kan je jouw Social Selling Index verhogen?

Score social selling index

De mate waarin jij je profiel goed hebt opgebouwd, bepaalt hier je score. Je kunt dit positief beïnvloeden door:

  • Je profiel te voorzien van een profielfoto, functietitel, uitgebreide samenvatting, een omschrijving van je huidige werkervaring en de koppeling naar het bedrijfsprofiel;
  • Zorg dat je minimaal 8 vaardigheden op jouw profiel hebt. Probeer ook minimaal 3 aanbevelingen te krijgen;
  • Het regelmatig delen van nieuws via status updates kan een positief effect hebben op je score, maar het delen van blog posts scoort nog beter. Deel dus je kennis in eigen blogs en stimuleer interactie. En niet te vergeten, reageer zelf ook op posts van anderen in je netwerk.

In hoeverre ben jij bezig met het vinden van de juiste personen? Zie hieronder een paar tips:

  • Gebruik meerdere filters om zo specifiek mogelijk bepaalde personen te identificeren, sla zoekopdrachten op als “Saved Search” om je door LinkedIn te laten informeren over nieuwe personen in jouw netwerk;
  • Gebruik je “gratis” introducties voor een “warme” kennismaking met nieuwe contactpersonen. Probeer dit ook met InMails om je netwerk uit te breiden.

Social Selling Index

De mate waarin je actief bent met content bepaalt hier grotendeels je score. Op dit onderdeel behalen veel mensen vaak een lage score.

  • Niet alleen de hoeveelheid eigen updates bepalen de scores, maar ook de interactie op deze updates. Probeer zo actief mogelijk te zijn om jouw score te verhogen;
  • Binnen groups is ook relevante content te vinden. Van hoeveel groepen ben jij lid? Waaruit bestaat jouw bijdrage? Daarnaast is het belangrijk zoveel mogelijk authentiek te communiceren binnen LinkedIn.

Als laatste zie je hieronder tips om het onderdeel “bouwen aan een sterk netwerk” te verbeteren

  • Probeer met relevante personen een connectie te krijgen. Deel relevante content, nodig ze uit om te linken of laat je introduceren;
  • Link jij nog niet met collega’s? Dit is handig om te doen, want deze hebben immers een eigen netwerk. Dit kan altijd handig zijn voor later;
  • Stop niet na het linken, maar blijf in contact met je netwerk. Stuur hen een bericht wanneer er aanleiding is, reageer op zijn/haar status update of deel relevant nieuws.

Wat is jouw SSI? Bekijk hem hier!

Meer weten? Neem contact op!

Ben je na het lezen van deze blog geïnteresseerd geraakt en wil je in contact komen met een LinkedIn specialist? Neem dan contact met ons op!


Dit blog is geschreven door

Social Media Marketeer Nienke
Nienke Dijkstra Social Media Marketeer