Word franchisenemer! AdWords budget

Welk AdWords budget is nodig voor een succesvolle campagne?

Voordat je een advertentie kunt plaatsen, in bijvoorbeeld een krant of tijdschrift, is budget nodig. Dat is vrijwel bij iedereen bekend. Hetzelfde geldt dan ook voor AdWords advertenties.

Bij Google koop je niet zozeer advertentieruimte maar bied je op bepaalde zoekwoorden (keywords). Google bepaalt aan de hand van verschillende factoren (kwaliteitsscore) of jouw advertentie getoond wordt:

  • Ervaring op de bestemmingspagina
  • Verwachte klikfrequentie
  • Relevantie van de advertentie

Een andere belangrijke factor is het budget voor de advertentie. Dit budget wordt door jouzelf bepaald. Echter kan dit budget flink variëren door het marketingdoel dat je met jouw website probeert te behalen.

Belang van marketingdoelen

Wanneer je naamsbekendheid probeert op te bouwen doe je er volgens Google goed aan om een groter AdWords budget in te zetten. Dit omdat je zo een grote hoeveelheid mensen probeert te bereiken. Wil je gebruikers beïnvloeden om je website te bezoeken of om een bepaalde actie uit te voeren op je website? Dan kun je vaker zelf bepalen wat voor budget jou het beste past. Tip: Als je een nieuwe AdWords campagne start is het altijd een goed idee om de eerste weken te kijken of de door jou uitgekozen keywords en het AdWords budget effect hebben.

Invloed van de prijs van je product of service

Een belangrijk aspect voor het bepalen van het budget is dat je rekening houdt met de prijs van het product of de service die je aan de man probeert te brengen. Verkoop je dure auto’s? Dan kan het zo zijn dat de keywords waarop je wilt bieden redelijk duur zijn omdat er o.a. veel op gezocht wordt en er daarom ook veel op wordt geboden vanuit andere bedrijven. Dit veroorzaakt dan hoge kosten per klik (CPC). Het kan in dergelijke gevallen dus belangrijk zijn dat je met een groter AdWords budget begint. Als uiteindelijk blijkt dat dit niet nodig is, kun je hem na een paar maanden altijd bijstellen.

Meer weten over het juist instellen van je AdWords budget?

Wil je zelf een AdWords campagne opzetten maar heb je moeite met het bepalen van een goed budget? Of laat je het toch liever aan een professional over? Vul ons contactformulier in en wij nemen direct contact met je op! Dan kijken we samen wat het ideale AdWords budget is voor jouw website!

Volg ons ook op Facebook!


Dit blog is geschreven door

Jeroen
Jeroen Kemp Online Marketeer