Quebit team

Hoe zorg je ervoor dat jouw nieuwsbrief converteert?

Wanneer jouw nieuwsbrief niet wordt geopend of wanneer er geen klikken plaatsvinden terwijl je er veel tijd in hebt gestoken, kan frustrerend zijn. Dat jouw nieuwsbrief niet wordt geopend, betekent niet altijd dat hij niet goed is opgesteld. Er kunnen verschillende oorzaken zijn waarom ontvangers de nieuwsbrief niet lezen of zelfs niet openen. Het kan zijn dat de ontvanger niet goed weet wat hij er mee kan.

nieuwsbrief

Hoe converteert u uw nieuwsbrief?

Om de kans te vergroten dat jouw nieuwsbrief succesvol wordt ontvangen en gelezen delen we zeven tips die ervoor zorgen dat jouw nieuwsbrief optimaal resultaat behaald.

  1. Bereik de juiste mensen. Een adressenlijst inkopen lijkt handig en snel, maar hierdoor heeft de ontvanger niet zelf gekozen om jouw nieuwsbrief te ontvangen. Wanneer een ontvanger geïnteresseerd is in jouw organisatie en de informatie die je verstrekt is de kans groter dat jouw nieuwsbrief tot conversie leidt.
  2. Houdt jouw het kort en krachtig. Wanneer je ervoor kiest om bepaalde onderwerpen uit te lichten, is het goed om door te linken naar een externe pagina. Jouw eigen website bijvoorbeeld. Hier kun je alle informatie verwerken. De kans dat de ontvanger de informatie als bruikbaar beschouwt is dan groter omdat hij zelf op de link heeft geklikt. Hiermee geeft hij aan geïnteresseerd te zijn.
  3. Zorg voor een enthousiaste, pakkende en vooral triggerende onderwerpregel. Wanneer de ontvanger jouw nieuwsbrief ontvangt, ziet hij maar een klein stukje in de berichtgeving. Zorg er voor dat de ontvanger met dat kleine stukje meteen geïnteresseerd raakt en direct wil doorklikken. Natuurlijk moet deze onderwerpregel wel verband tonen met de inhoud van jouw nieuwsbrief.
  4. Stem uw content af op jouw doelgroep. Maak het persoonlijk. Wanneer de ontvanger zich aangesproken voelt of situaties herkent, is de kans op doorklikken en conversie groter dan wanneer de inhoud verder van de persoon afstaat. Het is dus belangrijk om te weten naar wie de nieuwsbrief verstuurd wordt en de content hierop aan te passen.
  5. Negen van de tien mensen ontvangt tegenwoordig mail op zijn telefoon. Het is dus belangrijk dat een nieuwsbrief mobiel toegankelijk en gebruiksvriendelijk is. Duidelijke koppen, call-to-actions en doorklik buttons zijn hierbij essentieel om meer conversies te genereren via de mobiele telefoon.
  6. Maak een goede planning voor de onderwerpen. Verspreid deze over het aantal nieuwsbrieven dat je per jaar verstuurt. Te veel onderwerpen leiden af van wat je écht wilt vertellen. Staat een aanbieding centraal? Kies er dan één tegelijk. Liever weinig onderwerpen met echte nieuwswaarde, dan veel zonder nieuwswaarde. Wees dus kritisch en bekijk elke tekst op relevantie voor de lezer.
  7. Een vast thema voor jouw nieuwsbrief is aantrekkelijk voor de lezer. Er is dan iets om ‘voor terug te komen’, oftewel: om te blijven lezen. Een interview met een klant bijvoorbeeld. Laat een ander vertellen hoe goed je in jouw vak bent. Koppel hier dan bijvoorbeeld een aantrekkelijke aanbieding aan of verwijs door naar het betreffende product dat centraal staat in het interview.

Wil je meer weten over hoe je een goede nieuwsbrief schrijft of wil je dit uitbesteden? Neem dan contact met ons op.


Heb je advies nodig bij het opstellen van jouw nieuwsbrief?

Dit blog is geschreven door

Quebit director Melvin
Melvin Hardey Managing Director