online marketing scan

Hoe zorgt u ervoor dat uw nieuwsbrief converteert?

Wanneer uw nieuwsbrief niet wordt geopend of wanneer er geen klikken plaatsvinden terwijl u veel tijd in uw nieuwsbrief heeft gestoken, kan frustrerend zijn. Dat uw nieuwsbrief niet wordt geopend, betekent niet altijd dat uw nieuwsbrief niet goed is opgesteld. Er kunnen verschillende oorzaken zijn waarom ontvangers de nieuwsbrief niet lezen of zelfs niet openen. Het kan zijn dat de ontvanger niet goed weet wat hij met uw nieuwsbrief kan.

Om de kans te vergroten dat uw nieuwsbrief succesvol wordt ontvangen en gelezen, delen we zeven tips die ervoor zorgen dat uw nieuwsbrief optimaal resultaat behaald.

  1. Zorg dat u de nieuwsbrief naar de juiste mensen stuurt. Een adressenlijst inkopen lijkt handig en snel, maar hierdoor heeft de ontvanger niet zelf gekozen om uw nieuwsbrief te ontvangen. Wanneer een ontvanger geïnteresseerd is in uw organisatie en de informatie die u verstrekt is de kans groter dat uw nieuwsbrief tot conversie leidt.
  2. Probeer uw nieuwsbrief kort en krachtig te houden. Kiest u ervoor om bepaalde onderwerpen in uw nieuwsbrief uit te lichten, dan is het goed om door te linken naar een externe pagina, bijvoorbeeld op uw website. Hier kunt u alle informatie verwerken. De kans dat de ontvanger de informatie als bruikbaar beschouwd is dan groter omdat hij zelf op de link heeft geklikt en hiermee geïnteresseerd is in verdere informatie.
  3. Zorg voor een enthousiaste, pakkende en vooral triggerende onderwerpregel. Wanneer de ontvanger uw nieuwsbrief ontvangt, ziet hij maar een klein stukje van uw nieuwsbrief in de berichtgeving.  U kunt ervoor zorgen dat de ontvanger met dat kleine stukje meteen geïnteresseerd raakt en direct wil doorklikken. Natuurlijk moet deze onderwerpregel wel verband tonen met de inhoud van uw nieuwsbrief.
  4. Stem uw content af op uw doelgroep. Maak uw nieuwsbrief persoonlijk. Wanneer de ontvanger zich aangesproken voelt of situaties herkent, is de kans op doorklikken en conversie groter dan wanneer de inhoud verder van de persoon afstaat. Het is dus belangrijk om te weten naar wie de nieuwsbrief verstuurd wordt en de content hierop aan te passen.
  5. Negen van de tien mensen ontvangt tegenwoordig mail op zijn telefoon. Het is dus belangrijk dat een nieuwsbrief mobiel toegankelijk en gebruiksvriendelijk is. Duidelijke koppen, call-to-actions en doorklik buttons zijn hierbij essentieel om meer conversies te genereren via de mobiele telefoon.
  6. Maak een goede planning voor de onderwerpen. Verspreid deze over het aantal nieuwsbrieven dat u per jaar verstuurt. Te veel onderwerpen leiden af van wat u écht wilt vertellen. Staat een aanbieding centraal? Kies er dan één tegelijk. Liever weinig onderwerpen met echte nieuwswaarde, dan veel zonder nieuwswaarde. Wees dus kritisch en bekijk elke tekst op relevantie voor de lezer.
  7. Een vast thema voor uw nieuwsbrief is aantrekkelijk voor de lezer. Er is dan iets om ‘voor terug te komen’, oftewel: om te blijven lezen. Een interview met een klant bijvoorbeeld. Laat een ander vertellen hoe goed u in uw vak bent. Koppel hier dan bijvoorbeeld een aantrekkelijke aanbieding aan of verwijs door naar het betreffende product dat centraal staat in het interview.

Heeft u advies nodig bij het opstellen van uw nieuwsbrief?

Dit blog is geschreven door

Melvin Hardey Manager Operations