User-generated content: wat is het en hoe kan jouw bedrijf ervan profiteren?

Het aantal sociale mediagebruikers is de afgelopen jaren flink gestegen en blijft stijgen. De verwachting is namelijk dat er in 2020 bijna drie biljoen mensen op sociale media zitten! Sociale media is hierdoor een geschikt platform voor bedrijven om advertenties te plaatsen, informatie te delen over het bedrijf en met klanten te communiceren. Maar hoe meer bedrijven gebruik maken van deze social platforms, hoe meer content dagelijks om de aandacht van de gebruiker concurreert. Het is daarom belangrijk om content te delen wat de gebruikers interesseert en wat jouw bedrijf meer bekendheid geeft. Met user-generated content (UGC) krijg je nieuwe, interessante content zonder daar zelf ook maar iets voor te doen!

Wat is user-generated content?

User-generated content betekent letterlijk: door de gebruiker gegenereerde inhoud. Deze inhoud betreft over het algemeen informatie over producten en diensten van een bedrijf of over het bedrijf zelf. Enkele voorbeelden van UGC zijn:

  • Klantbeoordelingen;
  • Foto’s en video’s van klanten die het product gebruiken;
  • Foto’s en video’s van klanten van puur het product zelf;
  • Reacties, vragen en ervaringen;
  • Blog artikelen;
  • Video’s.

Wat kan UGC voor jouw bedrijf betekenen?

UGC kan veel positieve effecten hebben voor jouw bedrijf. Allereerst is het natuurlijk ideaal voor jou als bedrijf dat er informatie over jouw product wordt verspreid, zonder dat jij hier zelf ook maar iets voor hoeft te doen! UGC kan dan ook worden gezien als mond-tot-mond reclame. Andere voordelen van UGC zijn onder meer:

  • De ervaringen zijn van echte mensen: doordat de content niet door jouw bedrijf is gemaakt maar door jouw klanten, zien andere gebruikers dit als geloofwaardiger. Klanten hechten tijdens het koopproces namelijk veel waarde aan beoordelingen en ervaringen van anderen;
  • Klantenbinding en identificering: zodra iemand iets over jouw product deelt is de kans groot dat ze een sterkere band met jouw product krijgen. Op deze manier krijgen zij het gevoel dat ze echt iets toe kunnen voegen;
  • Merkbekendheid/groter bereik: doordat klanten jouw producten online delen krijg jij automatisch meer bereik en naamsbekendheid;
  • SEO boost: elke keer als er een beoordeling of content over jouw product wordt geplaatst ziet Google dit als een update van de inhoud. Dit kan ervoor zorgen dat je hoger in de zoekresultaten komt. UGC geeft je dus een SEO boost!

Hoe stimuleer ik mijn klanten om UGC te creëren?

Doordat het delen van UGC eigenlijk volledig buiten jouw macht ligt is het moeilijk om dit te stimuleren. Echter zijn er een aantal dingen die je kunt doen om ervoor te zorgen dat meer klanten content over jouw producten gaan delen! Zo kun je bijvoorbeeld een winactie op inzetten. Wanneer een klant jouw product koopt en een foto hiermee op sociale media plaatst maakt diegene kans op een prijs! Op deze manier heb je al een beginnetje gemaakt en zal je zien dat steeds meer klanten content met jouw producten delen. Een ander voorbeeld is een marketingactie van Coca-Cola waarbij het logo van Coca-Cola op de flesjes werd vervangen door de populairste namen. Het merk is later de straat op gegaan om ook mensen met minder populaire namen te voorzien van een flesje met hun naam erop. En wie deelt zo’n persoonlijk flesje nou niet op Instagram en Facebook?

Meer weten? Neem contact op!

Wil je meer weten over UGC en hoe je dit kunt stimuleren? Neem dan contact met ons op! Ons team van marketingspecialisten weet alles over sociale media en kan jou helpen bedenken hoe jouw klanten meer content over jouw product gaan delen.


Dit blog is geschreven door

Clarice Egbers Online Marketeer