Word franchisenemer!

Van http naar https: waarom is dit belangrijk en waar moet je op letten?

Er zijn de afgelopen jaren veel ontwikkelingen geweest op het gebied van veiligheid. Ook voor de eigenaren van websites zijn er een aantal dingen veranderd waarvan de overstap van http naar https de belangrijkste was. Door de groei van het aantal websites en dus de toenemende concurrentie vinden bezoekers de veiligheid van websites steeds belangrijker worden. Hierdoor is er nu op veel websites een slotje te zien voor de URL. Dit is niet alleen van groot belang voor jouw eigen website, maar ook voor jouw advertenties in Google AdWords. Waarom is dit zo belangrijk? En waar moet je op letten?

Wat is een SSL-certificaat?

Het slotje dat voor de URL te zien is, is ter bescherming van data en privacy van bezoekers. Dit is letterlijk het versleutelen van gegevens die van de server naar de webbrowser gaan en andersom. Om dit slotje voor de URL te krijgen heb je allereerst een SSL-certificaat nodig. Dit is een gecodeerde verbinding tussen de server en bezoeker. Maar waarom is dit belangrijk? Dat is simpel; elke website die privacygevoelige informatie verschaft is verplicht om een SSL-certificaat aan te schaffen. Daarnaast schept het vertrouwen van je bezoekers, is het goed voor je Google ranking en kan je daardoor meer klanten aantrekken.

Overstappen van http naar https door middel van redirects

Https is een uitbreiding van http om gegevens veilig uit te wissen waardoor het voor een buitenstaander bijna onmogelijk is om erachter te komen welke gegevens er worden verstuurd. Ga je over van een http naar een https-website, dan moeten de oude pagina’s een ‘301-redirect’ krijgen. Deze redirect is een melding aan de zoekmachine dat jouw oude pagina permanent is verplaatst naar een nieuwe locatie. Daarnaast bestaat er ook een ‘302-redirect’. Dit betekent dat jouw oude pagina tijdelijk is verplaatst naar een nieuwe locatie. Zorg er dus voor dat voor jouw bestemmingspagina https correct is ingesteld is. Let hier ook op bij het maken en wijzigen van landingspagina’s met een CMS-systeem en controleer dit vanuit je advertenties. Wanneer je dit niet doet zal Google jouw nieuwe pagina niet accepteren, omdat je dan tweemaal dezelfde inhoud op internet hebt staan. Daarnaast zullen bezoekers van jouw website een foutmelding krijgen. Hierdoor loop je het risico op minder bezoekers, bezoekers die jouw website verlaten en uiteindelijk zelfs minder verkopen.

Google AdWords

Ook met adverteren in Google AdWords is een goede redirect van http naar https essentieel! Zorg er dus altijd voor dat de ingestelde landingspagina https heeft. LET OP! Google AdWords geeft geen foutmelding wanneer jouw landingspagina niet goed is ingesteld. Dit betekent dat je advertenties gewoon blijven lopen en ze dus gewoon kliks en vertoningen produceren. Er is dan aan de voorkant van AdWords geen fout te bekennen. Maar wanneer de landingspagina zonder https is ingevuld en jouw klanten op jouw advertentie klikken, krijgen zij een foutmelding. Daarom is het belangrijk om altijd je landingspagina te controleren wanneer jij een dip in aanvragen of conversies ondervindt!

Redirect checker

Weet je niet zeker of jouw website en landingspagina’s al https-proof zijn? Gebruik dan deze redirect checker of neem contact met ons op voor meer informatie en advies!


Neem contact met ons op!

Contactformulier

Dit blog is geschreven door

Clarice Egbers Online Marketeer