Quebit team

Wat is een topic cluster en hoe maak je deze?

Je hebt het waarschijnlijk niet door wanneer je op het internet aan het surfen bent, maar veel bedrijven veranderen continue hun website achter de schermen. Doordat er tegenwoordig veel competitie is in de zoekmachine van Google is dit van groot belang. Ieder bedrijf wil namelijk organisch mee doen en een mooie positie bemachtigen in de zoekresultaten. Als bedrijf kan je dan ook niet achterblijven in deze snel veranderende wereld.

Doordat Google zijn algoritme vaak aanpast is het essentieel om hierop in te spelen, wil je een hoge organische positie krijgen of houden. Op dit moment hecht Google bijvoorbeeld veel waarde aan pagina’s die werken met een topic cluster model. Dit betekent dat Google de voorkeur geeft aan het gebruik van onderwerpen op pagina’s in plaats van specifieke zoekwoorden. Men zoekt namelijk steeds minder met specifieke zoekwoorden, maar met zoekvragen of bepaalde onderwerpen. Doordat Google een slimme zoekmachine is worden deze onderwerpen aan zoekwoorden gelinkt. Op deze manier kunnen zoekers met verschillende zoekwoorden en omschrijvingen die over hetzelfde onderwerp gaan bij jouw pagina uitkomen. Zo ben je minder afhankelijk van één specifiek zoekwoord!

Hoe werkt dit dan precies?

Bij een topic cluster is er altijd een pillar page die over een bepaald hoofdonderwerp gaat. Deze pagina linkt vervolgens naar pagina’s met subonderwerpen. Deze subonderwerpen hebben met het hoofdonderwerp te maken, maar gaan dieper op een bepaald onderwerp in. De pagina’s met de subonderwerpen linken ook weer terug naar de pillar page en naar elkaar. Op deze manier ontstaat er een web van links. Hierdoor ziet Google dat deze pillar page veel autoriteit heeft met betrekking tot het hoofdonderwerp. Dit zorgt ervoor dat de hoofdpagina steeds hoger zal komen te staan binnen de zoekresultaten.

Naast dat je hoger komt in de organische zoekresultaten van Google, breng je met een topic cluster ook een goede structuur aan in je blog. Zo zorg je ervoor dat niet alleen Google de relatie tussen de hoofdpagina en de subpagina’s gemakkelijk kan vinden, maar ook jouw website bezoekers kunnen makkelijker navigeren!

Hoe maak je een topic cluster?

Nu je weet wat een topic cluster is en hoe dit werkt ben je waarschijnlijk ook benieuwd naar hoe je dit maakt. Hieronder vind je dan ook een stappenplan die je kunt volgen:

  1. Kies een onderwerp (een topic) die belangrijk is voor jouw bedrijf. Let er hierbij ook op dat het om een onderwerp gaat waar jouw doelgroep geïnteresseerd in is en hier informatie over opzoekt;
  2. Maak vervolgens de pillar page aan waar in grote lijnen staat waar dit onderwerp over gaat. Vanuit hier kun je gaan linken naar de pagina’s over de subonderwerpen;
  3. Controleer of je al pagina’s hebt in je blog die over dit onderwerp gaan die je kunt gebruiken om aan de pillar page te linken. Hierdoor bespaar je jezelf weer wat tijd en moeite;
  4. Begin met het schrijven van de in depth pagina’s over onderwerpen en zoekwoorden die met het hoofdonderwerp te maken hebben;
  5. Elke keer als je een nieuwe pagina schrijft over een subonderwerp kan je deze verbinden door middel van een link met de hoofdpagina. Dit doe je door van de pillar page naar de pagina over een subonderwerp te linken, en visa versa. Zo krijg je je web van links!

Laatste tips over het schrijven van topic clusters

Tot slot geven we je nog een aantal tips mee wat het schrijven van topic clusters gemakkelijker kan maken. Zorg er allereerst voor dat je tijdens het bedenken van je topic cluster strategie aan een onderwerp denkt in plaats van aan een specifiek zoekwoord! Zoals eerder besproken wordt er tegenwoordig namelijk meer gezocht op onderwerpen en niet zozeer meer op specifieke zoekwoorden. Wel kun je specifieke zoekwoorden op de pillar page terug laten komen die met het onderwerp te maken hebben. Ook kunnen de subonderwerpen wel over de zoekwoorden gaan.

Daarnaast moet je bij het maken van topic clusters ervoor zorgen dat de zoeker al zijn vragen beantwoord krijgt vanuit jouw pillar page. Begin dan ook met een pagina die in grote lijnen over het onderwerp gaat. Wil de bezoeker over een bepaald zoekwoord of subonderwerp meer informatie? Dan kan deze verder klikken op de links die jij hebt toegevoegd!

Meer informatie over topic clusters of andere online marketing trends? Neem contact op!

Mocht je verder nog vragen hebben over het maken van topic clusters of andere marketing gerelateerde vragen dan kun je altijd contact met ons opnemen. Bekijk ook eens onze pillar page over marketing trends van 2020. Hier vind je alle marketing trends waarvan je op de hoogte moet zijn om je bedrijf in 2020 succesvol online te laten zijn!


Contactformulier

Dit blog is geschreven door

Social Media Marketeer Nienke
Nienke Dijkstra Social Media Marketeer