Quebit team

Wat zijn chatbots en welke chatbots kun je gebruiken voor jouw bedrijf?

Het wordt voor bedrijven steeds populairder om chatbots te gebruiken. Chatbots worden steeds beter en de verwachting is zelfs dat in 2020 85% van het klantcontact gedaan kan worden door een chatbot te gebruiken. Doordat chatbots geautomatiseerd zijn kunnen ze namelijk veel van het standaard klantcontact overnemen. Hierdoor kun je je als bedrijf meer focussen op de kernactiviteiten. Mocht er geen antwoord mogelijk zijn vanuit de chatbot kan ervoor gekozen worden dat er naar een medewerker wordt overgeschakeld. Echter is de verwachting dat de chatbots in de toekomst, middels aritificial intelligence, zelfs complexe vragen kunnen gaan beantwoorden met gepersonaliseerde antwoorden. De chatbots van nu beschikken over een lijst met vragen en bijpassende antwoorden.

Hieronder zullen we toelichten wat de voordelen zijn van het hebben van een chatbot en welke chatbots op dit moment het beste gebruikt kunnen worden door jouw bedrijf.

Voordelen van het gebruik van chatbots

Zoals eerder gezegd kun je een chatbot gebruiken voor het klantcontact met je (potentiële) klanten. Deze kan de meeste vragen van je klanten beantwoorden, waardoor je veel tijd en geld bespaard. Het enige nadeel van een chatbot is dat het eenmalig tijd kan kosten om deze in te stellen en om de database aan te maken met vragen en antwoorden. Echter staan hier veel voordelen tegenover:

  • Je bespaart geld doordat er minder mensen nodig zijn in je klantenservice;
  • Je kan 24/7 direct klantenservice verlenen, doordat hat initiële klantencontact geautomatiseerd is;
  • Klanten kunnen met weinig moeite antwoord krijgen op hun vragen;
  • Er zit geen maximale capaciteit aan het aantal klanten dat je kunt helpen;
  • Chatbots geven antwoord op een goede en leuke manier;
  • Naast het gebruiken van chatbots op je website kun je deze ook gebruiken op je social media kanalen;
  • Chatbots kunnen vragen en antwoorden die klanten in een eerder gesprek gegeven hebben onthouden en deze gebruiken in een vervolggesprek.

Zo zie je dat er enorm veel voordelen zijn bij het gebruik van een chatbot. En het mooie is dat chatbots in de toekomst alsmaar beter zullen worden!

Top 5 chatbots die je kunt gebruiken om je bedrijf naar een hoger niveau te tillen

Er zijn verschillende partijen die chatbots aanbieden met verschillende eigenschappen. Een chatbot kan bij sommige aanbieders al vanaf €10 per maand worden aangeschaft. Wij zullen hieronder een top 5 geven van chatbots die je zou kunnen gebruiken voor jouw bedrijf:

Watson Assistent

Watson Assistent is een van de meest geavanceerde AI gestuurde chatbots die er nu op de markt te verkrijgen is. Deze chatbot kan chats die in je database vastgelegd zijn begrijpen en naar antwoorden zoeken in je knowledge base. Ze kunnen klanten om meer duidelijkheid vragen om ze verder te helpen en ze, indien nodig, met iemand van je klantenservice doorverbinden. Tot slot is deze chatbot erg gebruiksvriendelijk, gezien je geen programmeer kennis nodig hebt om deze bot in te stellen en te gebruiken op je website.

Bold 360

Deze bot kan de klantintentie begrijpen en passende antwoorden geven. Bold 360 begrijpt namelijk complexe taal, onthoudt het kernonderwerp van de hele chat en geeft de klanten antwoord op een natuurlijke manier. Klanten kunnen zelfs via deze bot producten aanschaffen. Bovendien kun je de chatbot zijn eigen persoonlijkheid geven en hem op bijna alle Messenger platformen gebruiken.

LivePerson

Doordat LivePerson beschikt over transcripties van berichten over de laatste 20 jaar kan deze bot de chats van bijna elke industrie automatiseren. Tevens kan deze chatbot geïntegreerd worden met de meeste platformen, waaronder WhatsApp, Facebook Messenger, Google Rich Business en Google AdLingo. Bij LivePerson kan je een chatbot vanaf niks opbouwen, zonder dat je daar kennis van programmeertaal voor nodig hebt. Ook houdt de bot analytische gegevens bij, bijvoorbeeld de duur van een gemiddeld gesprek, de gemiddelde bestelgrootte en hoeveel verkopen de bot voor je heeft gedaan. Op deze manier kun je goed zien wat de impact van de bot is geweest en wat wel of niet werkt.

Chatfuel

Deze chatbot kan gratis gebruikt worden met de basisfuncties en al vanaf €14 per maand kan je de complete versie gebruiken. Chatfuel kun je gebruiken via Facebook Messenger om het contact met je klanten goed te onderhouden. Dus als je veel op Facebook actief bent is deze chatbot een must have voor je bedrijf.

Flow XO

Tot slot een chatbot die voor een hele schappelijke prijs van maar €18 per maand gebruikt. Deze chatbot kun je buiten Facebook Messenger ook op andere platformen gebruiken, waaronder op je website. Op deze manier kan je klanten die vragen hebben op verschillende kanalen verder helpen, wat bijdraagt aan een optimale klantenservice.

Blijf niet achter en geef je klantenservice een boost

Het is niet te ontkennen dat chatbots een steeds belangrijker deel gaan uitmaken van de klantenservice van een bedrijf. Er zijn tal van voordelen te benoemen qua kostenbesparingen en optimalisatie van je klantenservice. Daarom is dit zeker een trend om in de gaten te houden voor 2020. Lees hier alle 17 online marketing trends van 2020! Heb je hulp nodig met het installeren van een chatbot of heb je andere marketing gerelateerde vragen? Neem contact met ons op!


Contactformulier

Dit blog is geschreven door

Online marketeer Clarice
Clarice Egbers Online Marketeer