Quebit team

De opmars van zero clicks in de Google SERP en position zero

Zero clicks zijn Google zoekopdrachten die de SERP niet verlaten. Hierbij staat het antwoord van de zoekvraag van de zoeker al in de Google SERP-pagina, waardoor er niet verder geklikt hoeft te worden naar een site van derden. Het aantal zero clicks is de afgelopen jaren flink gestegen en is dus ook één van de online marketing trends van 2020!

In juni 2019 bedragen zero clicks voor het eerst meer dan 50% van de zoekopdrachten. Bovendien wordt er verwacht dat dit in de toekomst nog meer zal stijgen. Dit meldt Rand Fishkin van SparkToro in zijn bevindingen. In dit onderzoek is duidelijk te zien dat in juni voor het eerst een meerderheid van de zoekopdrachten eindigde zonder een klik op een organisch of betaald zoekresultaat, wat mede door position zero komt, waarbij de zoekvragen vaak al binnen de SERP worden beantwoord.

Zero clicks in Google

In dit artikel zullen we verder ingaan op wat deze ontwikkeling binnen de online marketing betekent voor jouw bedrijf. Ook zullen wij uitleggen wat position zero is en hoe je kans maakt om deze positie te bemachtigen.

Wat betekent deze nieuwe SEO marketing trend voor jouw bedrijf?

Het voornaamste doel van adverteren is het creëren van bekendheid en het delen van informatie met je (potentiële) klanten. Echter zal je door de stijging van zero clicks steeds minder klikken kunnen realiseren naar jouw website. Daarentegen zien (potentiële) klanten nog steeds jouw pagina op de SERP naar boven komen als ze niet verder klikken, waardoor er alsnog naamsbekendheid wordt gegenereerd. Tevens klikken tegenwoordig toch nog zo een 46% van de mensen door naar de pagina. Je zult de meeste van deze klikken bemachtigen als je op de hoogste positie staat.

Wat is position zero?

Tegenwoordig is de eerste positie binnen Google niet altijd meer de hoogste organische positie die je kunt behalen. Er is nu namelijk een hogere positie: position zero. Dit is een nieuwe update die Google heeft doorgevoerd. Het is informatie die Google bovenaan de pagina geeft dat speciaal is uitgelicht, zoals op de afbeelding hieronder is te zien. Deze positie is nu dan ook de beste positie die je kunt bemachtigen, omdat je hiermee het meeste verkeer en naamsbekendheid zult genereren.

Position Zero in de zoekresultaten van Google

Position zero wordt ook wel een featured snippet genoemd, omdat het de vraag van de zoeker in een uitgelicht stukje bovenaan de Google zoekpagina direct beantwoord. Dit is dan ook een grote reden dat er steeds meer zero clicks zijn binnen Google. ‘Positie 0’ staat nog boven de reguliere organische resultaten en wordt anders weergegeven. Google legt uit dat de featured snippet zo gemaakt is dat het de aandacht van de zoeker zo effectief mogelijk trekt.

De positie nul kan op verschillende manieren worden weergegeven, namelijk als:

  • Paragraaf: dit betreft een stukje van 40 à 60 woorden die de zoekopdracht beantwoorden;
  • Lijst: een stappenplan in punten die uitlegt hoe je iets moet doen;
  • Tabel: een tabel met data, zoals een grafiek of een conversie tabel.

Hoe maak je de beste kans om op ‘positie 0’ te komen binnen de Google SERP?

Nu je weet wat positie nul is en waarom je deze het liefst zou willen hebben zullen we nu vertellen hoe je deze positie het beste kunt bemachtigen.

1.     Kijk waar er position zero kansen liggen

Niet elk zoekresultaat heeft een featured snippet. Daarom doe je er goed aan zoekwoorden te zoeken die kansen bieden voor jouw bedrijf en ook een featured snippet hebben. Het mooiste zou zijn als er al zoekwoorden zijn met een featured snippet waar jouw bedrijf goed op scoort binnen de Google SERP. Dit betekent namelijk dat je goede content hebt en uiteindelijk maken pagina’s met goede content altijd de beste kans om position zero te bemachtigen.

2.     Content die veel diepgang heeft maakt meestal de beste kans

Het is extreem belangrijk dat je goede content schrijft. Goede content is namelijk cruciaal voor je SEO-resultaten. Wij geven je een paar tips om je hierbij te helpen:

  • Langere content is vaak beter: meestal bevatten pagina’s die een hoge positie hebben veel woorden;
  • Schrijf evergreen content: het slimste is om content te schrijven wat altijd relevant blijft binnen jouw business;
  • Ga diep in op het onderwerp: leg alles helemaal uit en verwacht niet dat de zoeker al enige kennis heeft van het onderwerp;
  • Context is belangrijk: het werkt niet meer om je artikel vol te stoppen met hetzelfde zoekwoord. Gebruik daarom synoniemen en laat zo zien dat je veel over het onderwerp weet;
  • Snippet klare content: zorg dat je pagina content bevat in het formaat waarin snippets veel voorkomen. Gebruik bijvoorbeeld paragrafen, lijsten en tabellen.

3.     Publiceer pagina’s met goede On-Site SEO

Zorg dat, buiten de content zelf, de pagina geoptimaliseerd is voor SEO. Dat betekent dat je gebruik moet maken van:

  • Paginatitels en meta beschrijvingen met je zoekwoord;
  • H1-H5 tags: dit zorgt visueel voor een goede structuur en zorgt er ook voor dat Google de content sneller en makkelijker begrijpt;
  • Alt tags: gebruik goede omschrijvende alt tags voor de afbeeldingen die in de content voorkomen;
  • Interne links: zorg voor veel interne links naar andere content die de zoeker verder kan helpen.

4.     Zorg voor goede Off-Site SEO

Zorg dat je goed gebruik maakt van externe links. Dit kun je doen door je zakenrelaties te vragen naar je content te linken. Wanneer je content echt goed is zal je zien dat andere websites uit zichzelf gaan linken naar je pagina.

Conclusie betreffende de trend van de zero clicks en position zero

De wereld van de digitale marketing blijft maar veranderen en als je het online goed wilt doen zal je mee moeten veranderen. Zo ook met betrekking tot SEO. De trend is dat er steeds meer klikken resulteren in zero clicks waar je als bedrijf goed aan doet vroegtijdig op in te spelen. Daarom is het juist belangrijk nu goed aan je SEO-strategie te blijven werken.

Tevens is er voorlopig nog genoeg verkeer dat door klikt naar de pagina’s in de zoekresultaten van Google. Je kan uiteraard wel alvast kijken waar de kansen straks liggen als deze trend zich doorzet. Zo denken wij dat een hoge positie binnen de Google SERP in de toekomst ook cruciaal zal zijn vanwege de naamsbekendheid die je ermee creëert.

Daarbij kan je proberen om op position zero te komen, want als je deze positie weet te bemachtigen kan dit voor een flinke boost zorgen in verkeer en naamsbekendheid. Met oog op de toekomst betreffende de zero clicks is dit natuurlijk al helemaal een ontzettende grote kans.

Vragen? Neem contact met ons op!

Heb je nog vragen met betrekking tot deze marketing trend of een andere marketing gerelateerde kwestie? Neem gerust contact met ons op! Wij helpen je graag verder om je bedrijf online een flinke boost te geven.

Lees ook ons blog waarin we alle 17 online marketing trends voor 2020 uitlichten of het blog over digital detox!

Volg ons ook op Facebook, LinkedIn en Instagram voor meer updates!


Contactformulier

Dit blog is geschreven door

online marketeer Kimberly
Kimberly de Bruin Online Marketeer